لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

اعضای یک «شبکه متعلق به موساد» در ترکیه دستگیر شدند


نمایی از شهر استانبول
نمایی از شهر استانبول

رسانه‌های ترکیه روز پنج‌شنبه، ۲۹ مهر، از شناسایی و دستگیری اعضای یک «باند ۱۵ نفره» در خاک ترکیه که «برای موساد»،‌ سازمان جاسوسی اسرائیل، کار می‌کردند خبر دادند.

به نوشته روزنامه صباح، اعضای این باند دست‌کم به مدت یک سال از اعراب و فلسطینیان ساکن ترکیه و کشورهای دیگر «جاسوسی می‌کردند».

دولت‌های ترکیه و اسرائیل ظاهرا هنوز در ارتباط با این گزارش‌ها موضعی نگرفته‌اند و موساد یا سازمان امنیت ترکیه، میت، نیز به روال عادی خود به گزارش‌های رسانه‌ای واکنش نشان نمی‌دهند.

به گزارش صباح، که در رسانه‌های اسرائیل و فلسطینی نیز بازتاب یافته، شبکه ۱۵ نفره جاسوسی که به پنج گروه سه نفره تقسیم شده بود، پس از رصد اقدامات آنها در روز هفتم اکتبر، دو هفته پیش، از سوی میت، دستگیر شده‌اند و خبر آن تا امروز مسکوت مانده بود.

روزنامه صباح تصاویر مخدوش و محو سه تن از دستگیرشدگان را منتشر کرده و نوشته است که هویت سایر بازداشت شدگان را نیز در اختیار دارد.

بر اساس این گزارش، افراد دستگیر شده، فلسطینیانی هستند که در ترکیه سکونت دارند و برخی از آنها دانشجویان دانشگاه‌های این کشور هستند.

به نوشته جروزالم پست و به نقل از صباح، سازمان میت ترکیه پی برده که یکی از اعضای باند مزبور اطلاعات گرد‌آوری شده در خصوص ترکیه و دانشجویان خارجی در این کشور را به یک «افسر موساد» ارائه می‌کرد.

در این گزارش آمده است که برای اسرائیل پی بردن به امکانات و کمکی که ترکیه به دانشجویان خارجی ساکن ترکیه، به ویژه فلسطینیان و اعراب اسرائیلی، می‌کند اهمیت دارد.

به نظر می‌رسد که ۱۵ فرد بازداشت شده، فلسطینیانی هستند که وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی چند روز پیش در بیانیه‌ای از «ناپدید» شدن آنها خبر داده و ابراز نگرانی کرده بود.

خانواده‌های افراد یادشده به وزارت خارجه تشکیلات خودگردانی گفته بود که تماس آنها با فرزندانشان قطع شده و کسی از آنها خبری ندارد.

شکایاتی نیز از سوی خانواده‌ها به پلیس ترکیه رسیده بود.

به نوشته صباح، این ظن مطرح است که موساد در قبال پرداخت پول یا تمدید کردن اعتبار گذرنامه فلسطینیان یادشده آنها را به خدمت خود گرفته باشد.

این افراد برای انتقال اطلاعات، عمدتا از طریق نرم‌افزارهای رمزگذاری شده، سفرهایی به برخی کشورها مانند کرواسی و سوئیس داشتند.

شبکه رسانه‌ای شهاب، وابسته به جنبش حماس، نوشته است که اطلاعات گردآوری شده برای طراحی سوء قصد مسلحانه علیه افرادی که موساد کشتن آنها را برنامه‌ریزی می‌کرد، به موساد انتقال یافته است.

در همین حال، به نوشته شبکه شهاب، موساد فعلا در تکرار عملیات سوء قصد در خاک ترکیه از بیم واکنش سخت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، «مردد است».

از بهار سال ۲۰۱۰ که روابط ترکیه و اسرائیل بر سر ماجرای کشته شدن ده شهروند ترکیه به دست نظامیان اسرائیلی در کشتی «ماوی مرمره» در راه رفتن به غزه برای «شکستن حصر دریایی» شدیدا تیره شد، روابط فلسطینیان با ترکیه گرم‌تر شده است.

هزاران فلسطینی از اهالی کرانه باختری و نوار غزه و همچنین از میان اعراب ساکن اسرائیل، ساکن ترکیه هستند که برخی از آنها در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل می‌کنند. این تعداد در یک دهه اخیر روندی رو به افزایش بوده است.

جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین مناسبات حسنه‌ و نزدیکی با ترکیه دارند که این امر همواره مورد حساسیت زیاد اسرائیل بوده است.

با وجود بحران‌های شدید دوره‌ای میان اسرائیل و ترکیه و نبود سفیر اسرائیل در آنکارا در حدود چهار سال گذشته، دو کشور روابط سیاسی خود را حفظ کرده‌اند. همزمان، داد و ستد گسترده اقتصادی میان دو کشور در جریان است.

رجب طیب اردوغان سه ماه پیش در تماس تلفنی با اسحاق هرتزوگ، که تازه به ریاست جمهوری اسرائیل انتخاب شد، گفته بود که روابط دو کشور برای ثبات منطقه مهم است.

با این حال همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی میان موساد، سازمان اطلاعات جاسوسی خارجی و عملیات ویژه اسرائیل، با میت ترکیه، ظاهرا از بعد ماجرای کشتی «مرمره آبی» چندان قوی نیست و اسرائیل از جمله خواهان بسته شدن دفتر نمایندگی حماس در ترکیه است.

فلسطینیان مدعی هستند که موساد اسرائیل در سال‌های گذشته شماری از فلسطینیان فعال یا حامی سازمان‌های فلسطینی مانند حماس را در کشورهای دیگر، از جمله امارات و خاور دور ترور کرده است.

فلسطینیان مرگ عمر ال‌نائف، یک فلسطینی را که در سال ۲۰۱۶ در سفارت تشکیلات خودگردانی در بلغارستان کشته شد، نتیجه عملیات مسلحانه اسرائیل می‌دانند.

رسانه‌های اسرائیل هر از گاهی کشته شدن افرادی از فعالان حماس یا سایر فلسطینیان در کشورهای دیگر را به عنوان عملیات منتسب به موساد اعلام می‌کنند اما موساد هیچ‌گاه به این خبرها واکنش نشان نمی‌دهد.

XS
SM
MD
LG