لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

رقابت اردوغان و قلیچداراوغلو؛ انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه رسما به دور دوم کشیده شد


کمال قلیچداراوغلو (راست) و رجب طیب اردوغان به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه راه یافتند
کمال قلیچداراوغلو (راست) و رجب طیب اردوغان به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه راه یافتند

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه عصر دوشنبه ۲۵ اردیبهشت رسما اعلام کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به دور دوم کشیده شد.

احمد ینر گفت: هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نتوانستند از حد نصاب لازم عبور کنند و قرار شد که دور دوم روز ۲۸ مه (۷ خرداد) برگزار شود.

او افزود: تمامی صندوق‌های انتخاباتی که از خارج به ترکیه انتقال یافته بودند، باز شده و شمارش آرا آن‌ها نیز به پایان رسید.

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه گفت که ۸۸.۹۲ درصد از دارندگان حق رأی در داخل کشور و ۵۲.۶۹ درصد از ترکیه‌ای‌های واجد شرایط رأی‌دادن در خارج، در انتخابات مشارکت کردند.

ستاد انتخاباتی رجب طیب اردوغان، نامزد پیشتاز انتخاباتی که روز ۲۴ اردیبهشت برگزار شد، تا ظهر دوشنبه همچنان ابراز امیدواری می‌کرد که با شمارش آرا از صندوق‌هایی که از خارج به ترکیه انتقال یافته، پیروزی او در همین دور تعیین شود.

آقای اردوغان بامداد دوشنبه در برابر هزاران نفر از حامیانش در استانبول گفت: به تصمیم «ملت عزیز» احترام می‌گذارد و اگر نیاز به برگزاری دور دوم باشد، او آماده است.

کمال قلیچداراغلو، رهبر حزب «جمهوری‌خواه خلق» و نامزد ائتلاف شش گانه مخالفان، نیز ابراز «اطمینان» کرد که پیروز دور دوم او خواهد بود.

برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه کسب بیش از۵۰ درصد از آرا ضروری است.

براساس نتایج ۹۹.۹ درصد از آرای ریخته شده به صندوق‌ها، رجب طیب اردوغان ۴۹.۵ درصد، کمال قلیچداراوغلو، ۴۴.۹ درصد، سینان اوغان ۵.۲ درصد و محرم اینجه ۰.۰۴ درصد را کسب کردند. آقای اینجه سه روز پیش از انتخابات از نامزدی انصراف داده بود.

آقای اردوغان در بیش از ۵۰ استان از جمله استان‌هایی که زلزله‌های مهیب و پرتلفات سه ماه پیش در آن رخ داد، پیشتاز شد. آرای اکثریت مردم در ۳۰ استان دیگر، شامل استانبول، آنکارا، ازمیر، آنتالیا و استان‌های کردنشین به سود آقای قلیچداراوغلو به صندوق‌ها ریخته شد.

در بخش انتخابات پارلمانی ترکیه، «ائتلاف جمهور» با محوریت حزب «عدالت‌ و توسعه» به رهبری آقای اردوغان ۴۹.۵ درصد شامل ۳۲۲ کرسی، «ائتلاف ملت» به رهبری آقای قلیچداراوغلو ۳۵ درصد شامل ۲۱۳ کرسی را کسب کردند. بقیه کرسی‌های مجلس میان احزاب کوچک‌تر سرشکن شده است. ۲۴ حزب و افراد مستقل در بخش انتخابات پارلمانی رقابت کردند.

حزب «عدالت و توسعه» با وجود این‌که ۲۹ کرسی را از دست داده است ولی با داشتن ۲۶۶ نماینده اکثریت پارلمانی را حفظ کرد.

بیش از ۶۴ میلیون تن از شهروندان ترکیه، شامل سه‌ونیم میلیون نفر در خارج از این کشور، برای تعیین سیزدهمین رئیس‌جمهور و گزینش نمایندگان در مجلسی با ۶۰۰ کرسی حق رأی داشتند.

آقای اردوغان در حالی پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری شد که تورم، گرانی، مشکل مسکن و عواقب زلزله‌های اخیر بر اقتصاد و معیشت اکثریت مردم این کشور اثرات عمیقی گذاشته است.

اما کمال قلیچداراوغلو بامداد دوشنبه گفت اردوغان از ملت رأی اعتماد نگرفت.

سینان اوغان، رهبر حزب «جنبش ملی‌گرا»، روز دوشنبه به نشریه آلمانی اشپیگل گفت به شرطی از کمال قلیچداراوغلو در دور دوم حمایت خواهد کرد که او از «تروریست‌ها» دوری کند.

اشاره آقای اوغان به جریان «حزب سبز و آینده چپ» است که از بستر حزب کردی «دموکراتیک خلق‌ها» برخاسته است. جریان یادشده در انتخابات این دوره به ۶۲ کرسی دست یافته است.

آقای اوغان که اصلیت آذربایجانی دارد و حامی جریان ملی‌گرایی در ترکیه است، افزود در روزهای آینده در مورد عملکرد خود و حامیانش در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تصمیم خواهد گرفت.

انتخابات ترکیه در یک‌صد سال تاریخ نوین این کشور، حساسیت و اهمیتی فوق‌العاده برای مردم این کشور و عملکرد منطقه‌ای و بین‌المللی ترکیه داشت. این نخستین بار در دوران زمامداری ۲۰ ساله آقای اردوغان است که او با رقیبی جدی بر سر راه ادامه رهبری خود روبرو شده است.

در این میان، رهبران دو جمهوری همسایه مورد حمایت ترکیه، در تماس تلفنی با آقای اردوغان به او «شادباش» گفته‌اند.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، که کشورش در سال‌های گذشته و از جمله در جنگ سه سال پیش در برابر ارمنستان مورد حمایت گسترده نظامی ترکیه بود، روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی از برتری انتخاباتی آقای اردوغان و حزبش ابراز خشنودی کرد.

شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان، نیز در تماس تلفنی با آقای اردوغان کسب اکثریت آرای ریاست‌جمهوری و پیشتازی حزب او در انتخابات پارلمانی را «تبریک گفت».

این نوع تبریک‌ها در عرف دیپلماتیک معمولا تنها پس از پیروزی قطعی یک سیاستمدار در یک کشور دیگر بیان می‌شود.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز روز دوشنبه گفت که انتخابات ترکیه، «نشانه پیروزی مردم‌سالاری است».

رسانه‌های بسیاری در ایران، شامل رسانه‌های اصولگرایان عملگرا، نسبت به انتخابات پرشور در ترکیه ابراز حسرت عمیق کردند.

عباس عبدی، روزنامه‌نگار در تهران نیز روز دوشنبه در توئیتی نوشت ترکیه و مردم آن برنده واقعی این انتخابات بودند و «راه‌حل نجات‌بخش ایران برگزاری چنین انتخاباتی است، نه کاریکاتوری به نام انتخابات ۱۴۰۰».

او افزود: «قدرت واقعی یک حکومت در انتخابات واقعی است، افتخاری که نصیب حکومت و دولت ترکیه شده است».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، اشپیگل و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG