لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

آمریکا پنج شرکت چینی را به اتهام استفاده از نیروی کار اجباری در فهرست سياه قرار داد


یک پست بازرسی در منطقه هوتان در ایالت سین کیانگ (عکس از آرشیو)
یک پست بازرسی در منطقه هوتان در ایالت سین کیانگ (عکس از آرشیو)

دولت آمریکا روز پنجشنبه سوم تیر خريد سیلیکا، یک ماده اساسی برای تولید صفحات انرژی خورشیدی از شرکت چینی «هوشین سیلیکون» را ممنوع کرد ولی واردات اين ماده را که در ایالت سین کیانگ تولید می شود به طور کلی ممنوع نکرد.

به گزارش رویترز، وزارت تجارت آمریکا روز چهارشنبه دوم تیر پنج شرکت چینی را به دلیل استفاده از کار اجباری مردمان اویغور در فهرست سیاه تحریم ها قرار داد. کاخ سفید نیز روز پنجشنبه گفت٬ یکی از دلایل این تصمیم تعهد اخیر اجلاس سران کشورهای گروه هفت به پاکسازی زنجیره تولید کالاهاست.

دولت آمریکا افزود که این ممنوعیت، کالاهای ساخت کشورهای دیگر که در آن از موارد اولیه محصول شرکت «هوشین سیلیکون» استفاده می‌شود را در بر می‌گیرد.

الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت میهن آمریکا در یک نشست خبری گفت:«اهداف زیست محیطی دولت ما با هزينه نیروی کار اجباری انسانها تحقق نخواهد یافت. ما کار اجباری را در هر کشوری ریشه کن خواهیم کرد.»

وزارت تجارت آمریکا در عین حال صادرات «موادخام، نرم افزار و فناوری» به این شرکت و سه موسسه چینی دیگر و یک مجموعه اقتصادی وابسته به نیروهای مسلح چین را که در ایالت سین کیانگ فعالیت می کند ممنوع کرد. به گفته آمریکا تمامی این شرکت‌ها از نیروی کار اجباری مردمان اویغور و سایر اقلیت‌ها استفاده می‌کنند.

شرکت «هوشین سیلیکون» در بیانیه‌ای ضمن دفاع از واکنش وزارت خارجه چین گفت که مستقیما سیلیکون صنعتی به آمریکا صادر نمی‌کند و تصمیم واشینگتن روی فعالیت‌های این شرکت تاثیری نخواهد داشت.

طبق گزارش موسسه پژوهش های اقتصادی بین المللی «پترسون» که دفتر آن در واشنگتن است چین تولید کننده حدود نیمی از پلی سیلیکون جهان است و با استفاده از نیروی کار ارزان و انرژی‌های بسیار آلاینده در ایالت سین کیانگ و نه برخورداری از منابع طبیعی وافر توانسته میزان تولید خود را تا این حد افزایش دهد.

حکومت چین همواره اتهام «نسل کشی» و وادار کردن مردمان اویغور به کار اجباری را رد کرده و این اتهامات را بی اساس می‌داند. سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه در واکنش به تصمیم دولت آمریکا گفت آن کشور برای حفاظت از منافع و حقوق شرکت های چینی تمامی اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

اکثر شرکت های چینی که در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفته‌اند تولید کننده پلی سیلیکون و مونو کریستالین سیلیکون هستند که در تولید صفحات تولید انرژی خورشیدی به کار برده می‌شوند.

کاخ سفید در بخشی از بیانیه خود گفت روش کار این شرکت‌ها نه تنها مغایر با ارزش‌های آمریکایی بلکه با بهره برداری از نیروی کار اجباری و ارزان منافع و دستمزد کارگران آمریکایی را به خطر می اندازد. این بیانیه یادآوری کرد که دولت جو بایدن به اقدامات خود برای تقویت و توسعه صنایع مربوط به انرژی خورشیدی در آمریکا ادامه خواهد داد.

«داگو نیو انرژی» یکی دیگر از شرکت‌های چینی که در فهرست سیاه قرار گرفته به خبرگزاری رویترز گفت به هیچ وجه از نیروی کار اجباری استفاده نمی‌کند و چون هیچگونه معامله مستقیمی با طرف‌های آمریکایی ندارد، تصمیم اخیر واشینگتن روی فعالیت‌های آن تاثیر چندانی نخواهد داشت.

سایر شرکت‌هایی که در فهرست سیاه قرار گرفته اند به درخواست رویترز برای اظهارنظر در این زمینه پاسخ ندادند.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG