لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

تاکید وزرای خارجه گروه ۷ بر لزوم کمک‌های دفاعی فوری به اوکراین


نشست دوجانبه دیمیترو کولبا و آنتونی بلینکن، وزرای خارجه اوکراین و ایالات متحده در حاشیه اجلاس گروه ۷
نشست دوجانبه دیمیترو کولبا و آنتونی بلینکن، وزرای خارجه اوکراین و ایالات متحده در حاشیه اجلاس گروه ۷

اوکراین روز پنج‌شنبه به وزرای خارجه گروه ۷ هشدار داد که اگر آنها می‌خواهند کی‌یف در برابر حملات هوایی ویرانگر روسیه مقاومت کند، باید استراتژی خود را تغییر دهند.

وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ در جزیره ایتالیایی کاپری نیاز اوکراین به سامانه‌های دفاع هوایی پرشمارتر را تصدیق کردند و با تشویق دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، که در دومین روز این نشست سه روزه به آنها ملحق شده بود از او استقبال کردند.

گروه ۷، متشکل از ایتالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ژاپن، بریتانیا، ایالات متحده و نمایندگان اتحادیه اروپا، به شدت از تهاجم نظامی روسیه که بیش از دو سال از آغاز آن می‌گرد، انتقاد کرده‌اند.

اما با این حال کمک‌های نظامی به کی‌یف طی ماه‌های اخیر کاهش یافته است، چرا که از یک سو ذخایر مهمات کشورهای اروپایی کم شده و از سوی دیگر، جمهوری‌خواهان کنگره ایالات متحده مانع تصویب لایحه کمک‌های نظامی واشینگتن به اوکراین شده‌اند.

آقای کولبا که به محض ورود به جزیره کاپری به گفت‌وگو با خبرنگاران پرداخت از این واقعیت گلایه کرد که نیروهای بریتانیایی، فرانسوی و آمریکایی با مداخله خود مانع موشک‌های ایرانی شدند که به اسرائیل صدمه بزند، اما نوبت به اوکراین که می‌رسد، این کشور دچار کمبود شدید تسلیحات دفاعی است.

وی گفت: «به نظر می‌رسد استراتژی شرکای ما در اسرائیل این بود که مانع خسارت و تلفات شوند... اما طی ماه‌های اخیر، استراتژی شرکای در اوکراین ظاهرا این بوده کمک کنند بلکه خسارت‌ها جبران بشود.»

وزیر خارجه اوکراین افزود: «بنابراین، وظیفه ما امروز یافتن راه‌حلی است که شرکای ما بتوانند مکانیسمی طراحی کنند که به ما این توانایی را بدهد تا مانع تلفات و ویرانی در اوکراین بشویم.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز در نشست روز پنج‌شنبه گروه ۷ شرکت کرد و به خبرنگاران گفت که ناتو فعالانه به دنبال آن است تا سامانه‌های دفاع هوایی پرشمارتری در اسرع وقت برای اوکراین بفرستد.

وی عنوان کرد: «ما در حال بررسی امکان ارسال شمار بیشتری از باتری‌های پاتریوت برای اوکراین هستیم و دراین‌باره به رایزنی با برخی کشورها مشغولیم.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG