لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

اوکراین می‌گوید در ضد­حمله اخیر ۱۰۰ کیلومتر مربع از خاک کشور را باز­پس گرفته است


یک تانک مدل بی‌ام‌پی-۲ روسیه که در جریان ضدحمله اخیر اوکراینی در نزدیکی روستایی در استان دونتسک منهدم شده است
یک تانک مدل بی‌ام‌پی-۲ روسیه که در جریان ضدحمله اخیر اوکراینی در نزدیکی روستایی در استان دونتسک منهدم شده است

یک فرمانده ارشد ارتش اوکراین روز پنجشنبه ۲۵ خرداد گفت نیروهای این کشور در ضد­حمله اخیر بیش از ۱۰۰ کیلومتر مربع از مناطق اشغالی را بازپس گرفته‌­اند.

ژنرال اولکسی هروموف در یک نشست خبری افزود: «ما برای ادامه نبرد و آزاد کردن قلمرو خود حتی با دستان خالی آماده­‌ایم.»

او تایید کرد که در مراحل اولیه ضد­حمله که به گفته اوکراین از هفته قبل آغاز شد، نیروهای این کشور هفت دهکده را در استان دونتسک در شرق و استان زاپوریژیا در جنوب آزاد کرده­‌اند.

به گفته فرماندهان اوکراینی، نیروهای این کشور تا سه کیلومتری روستای «مالا توکماچکا» در جبهه زاپوریژیا و تا هفت کیلومتری یک روستا در جنوب «والیکا نووسیلکا» واقع در استان دونتسک پیشروی کرده‌اند.

خبرگزاری‌­های بین­‌المللی به‌دلیل وضعیت جنگی منطقه نمی­‌توانند به‌طور مستقل ادعاهای ارتش اوکراین را تایید کنند.

روسیه تاکنون به پیشروی نیروهای اوکراینی اذعان نکرده­ است و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور، روز ۲۳ خرداد ادعا کرد که ضد­حملات اوکراین شکست خورده و تلفات سنگینی به نیروهای این کشور وارد شده است.

هر یک از طرفین ادعا می­‌کند که از شروع ضد­حمله اخیر تلفات و خسارات سنگینی به طرف مقابل وارد کرده است ولی نه مسکو و نه کی‌یف هیچگاه آمار تلفات خود را اعلام نمی‌کنند.

درخواست برای صدور مجوز صادرات تسلیحات سوئيس

در یک رویداد دیگر، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز پنجشنبه در یک سخنرانی ویدئویی خطاب به نمایندگان هر دو مجلس پارلمان سوئیس، خواستار تاييد مجوز صادرات مجدد تسلیحات ساخت سوئیس به اوکراین شد.

او در بخشی از سخنرانی خود گفت: «مطلع هستم که بحث در مورد صدور تجهیزات جنگی برای حفاظت و دفاع از اوکراین در سوئیس مطرح شده است. ما برای احیای صلح در اوکراین به اسلحه نیاز داریم.»

طبق قوانین سوئیس و براساس اصل بی‌طرفی، صادرات تسلیحات ساخت این کشور از سوی کشور ثالث به کشورهای در­حال جنگ ممنوع است.

این کشور در نوامبر پارسال به‌طور مشخص صادرات مستقیم و یا غیرمستقیم مهمات ساخت سوئیس به اوکراین و روسیه را ممنوع کرد.

این مسئله در سوئیس بحث­‌های گسترده­‌ای به راه انداخته که از یک سو باید بین سیاست بی‌طرفی و نگرانی همسایگان اروپایی خود تعادل ایجاد کند و از سوی دیگر ملاحظات و منافع صنایع تسلیحاتی داخلی را در­نظر بگیرد.

آقای زلنسکی در بخش دیگری از سخنرانی خود از سوئیس به خاطر اجرای تحریم­‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو قدردانی کرد و از این کشور خواست یک اجلاس جهانی برای صلح برگزار کند.

او افزود: «همبستگی بسیار مهم است چون اجرای این تحریم‌ها برای پایان دادن به تجاوز نظامی به ما کمک می‌کند. این تحریم‌ها باید تشدید شوند.»

رئیس­‌جمهور اوکراین در ادامه سخنرانی خود افزود: «از شما می­‌خواهم که یک اجلاس جهانی صلح برگزار کنید. شما می‌توانید در این اجلاس نقش رهبری را ایفا کنید و تجارب ملی خود را به­ کار گیرید.»

سخنرانی آقای زلنسکی باعث بروز تنش در پارلمان سوئیس شد. نمایندگان حزب دست راستی «مردم» در این جلسه شرکت نکردند و معتقدند که سخنرانی رهبر يک کشور در حال جنگ ناقض سیاست بی‌طرفی سوئیس است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG