لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

شرق اوکراین تحت فشار حملات روسیه؛ دبیرکل ناتو: نباید اجازه داد روسیه پیروز شود


نیروهای نظامی اوکراین در منطقه میکولایف
نیروهای نظامی اوکراین در منطقه میکولایف

اوکراین روز پنجشنبه ۱۳ مرداد اعلام کرد حملات متعدد ارتش روسیه به چند موضع مهم خود در ناحیه دونباس را دفع کرده است. همزمان، دبیرکل ناتو بار دیگر تاکید کرد که نباید به روسیه اجازه داد در این جنگ پیروز شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در روزهای اخیر فشار بر نیروهای این کشور در ناحیه دونباس در شرق اوکراین را «جهنم» توصیف کرد. اشاره او به نبردهای شدید در اطراف شهر آودیوفکا و حملات روسیه به مواضع نیروهای اوکراینی در روستای پیسکی بود. مقامات اوکراینی اذعان کرده‌اند که ارتش روسیه در این جبهه «موفقیت‌های نسبی» به‌دست آورده است.

ارتش اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای روسیه حداقل دو بار به روستای پیسکی حمله کرده‌اند ولی این حملات دفع شده است. ارتش اوکراین طی هشت سال گذشته در این منطقه که با شهر دونتسک حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد و در کنترل شورشیان است، مواضع مستحکمی ساخته است.

وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه تایید کرد که نیروهای این کشور حملات تهاجمی خود را آغاز کرده‌اند و ضمن وارد آوردن تلفات سنگین به نیروهای اوکراینی، در اطراف شهر آودیوفکا و سایر جبهه‌های استان دونتسک یک واحد مکانیزه و یک واحد پیاده نظام مکانیزه ارتش اوکراین را مجبور به عقب‌نشینی کرده‌اند.

ادعاهای هیچ‌یک از طرفین در مورد نتایج نبردهای روزهای اخیر را نمی‌توان به‌طور مستقل تایید کرد.

برخی از گزارش‌های تایید نشده حاکی است که شورشیان مورد حمایت روسیه به حومه روستای پیسکی رسیده‌اند. ارتش اوکراین نیز با استفاده از سلاح‌های پیشرفته و دوربردی که طی یک ماه اخیر از غرب دریافت کرده است به مواضع شورشیان مورد حمایت روسیه حمله می‌کند.

مقامات جمهوری خودخوانده دونتسک که از سوی روسیه به رسمیت شناخته شده است روز پنجشنبه گفتند که بر اثر گلوله‌باران شهر دونتسک توسط ارتش اوکراین حداقل پنج غیر نظامی کشته و شش نفر مجروح شده‌اند.

فرماندار اوکراینی استان دونتسک روز پنجشنبه در کانال تلگرامی خود نوشت که طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر حملات توپخانه روسیه به نقاط مختلف این استان سه غیرنظامی کشته و پنج نفر مجروح شده‌اند.

به گفته او، حملات روسیه به شهر نورتسک نیز هشت کشته و چهار مجروح برجای گذاشته است.

ارتش روسیه که حدود یک ماه پیش استان لوهانسک را به طور کامل تصرف کرد در هفته‌های اخیر حملات خود را در استان دونتسک متمرکز کرده است. ولادیمیر پوتین تصرف کامل ناحیه دونباس شامل این دو استان در شرق اوکراین را هدف اصلی تهاجم نظامی روسیه اعلام کرده است.

اوکراین می‌گوید هدف روسیه از تشدید حملات خود در جبهه‌های شرقی وادار کردن این کشور به اعزام بخشی از نیروهای مستقر در جبهه‌های جنوبی به ناحیه دونباس است.

مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ای که در شبکه یوتیوب پخش شد گفت: «هدف روسیه تشدید فشار بر نیروهای ما در خارکیف، دونتسک و لوهانسک است. آنچه که در جبهه‌های شرقی روی می‌دهد سرنوشت جنگ را تعیین نخواهد کرد».

هشدار ناتو

ینس استولتنبرگ ، دبیرکل ناتو، روز سه‌شنبه گفت جنگ در اوکراین خطرناک‌ترین مقطع از تاریخ اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم است و نباید به روسیه اجازه داد که در این جنگ پیروز شود.

او افزود: «ناتو و کشورهای عضو این پیمان برای جلوگیری از پیروزی روسیه ممکن است مجبور شوند که برای مدت طولانی در آینده اسلحه و تجهیزات دیگر در اختیار اوکراین قرار دهند. منافع ما ایجاب می‌کند که چنین سیاست‌های تجاوزکارانه‌ای به پیروزی نرسد».

آقای استولتنبرگ در رابطه با نگرانی برخی از سیاستمداران غربی از گسترش دامنه توسعه‌طلبی‌های روسیه گفت: «اگر ولادیمیر پوتین به این فکر بیفتد که نظیر اوکراین یا گرجستان به اعضای ناتو حمله کند تمامی کشورهای عضو این پیمان به‌سرعت وارد عمل شده و واکنش نشان خواهند داد».

تحت تاثیر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین دو کشور فنلاند و سوئد پس از حدود یک قرن بی‌طرفی در ماه ژوئن تقاضای عضویت در ناتو را رسما ارائه کردند. تاکنون ۲۳ کشور از مجموع ۳۰ عضو ناتو از جمله ایالات متحده این درخواست را تایید کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG