لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

طالبان: سازمان ملل در نشست کابل، قول تداوم کمک‌های بشردوستانه داد


حومه کابل؛ کودکان افغان که در پی جنگ خانه‌های خود را از دست داده‌اند در حال بازی هستند
حومه کابل؛ کودکان افغان که در پی جنگ خانه‌های خود را از دست داده‌اند در حال بازی هستند

رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل متحد روز یکشنبه در دیدار با مقامات ارشد طالبان در کابل بر تعهد این سازمان نسبت به ادامه کمک‌ها به مردم افغانستان تاکید کرد.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان، گفت که مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، در دیدار با ملا عبدالغنی برادر، از بنیانگذاران طالبان، و دیگر رهبران این گروه قول داده که کمک‎‌های بشردوستانه به افغانستان ادامه خواهد یافت.

آقای شاهین در توییتر نوشت که آقای گریفیتس همچنین وعده داده که در دیدار با رهبران کشورها خواستار کمک‌های بیشتری به افغانستان خواهد شد.

افغانستان را خطر بحران انسانی ناشی از توقف کمک‌های خارجی به آن در پی سقوط دولت مورد حمایت غرب و پیروزی طالبان تهدید می‌کند. خشکسالی شدید نیز شرایط را در این کشور به مراتب سخت‌تر کرده است.

سازمان ملل متحد قرار است دوشنبه هفته آینده، ۲۲ شهریور، یک کنفرانس بین‌المللی برای کمک به افغانستان برگزار کند تا مانع آنچه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، «فاجعه انسانی در شرف وقوع» نامیده است، شود.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، تقریبا نیمی از جمعیت هجده میلیونی افغانستان به کمک نیاز دارند.

گریفیتس قرار است به منظور دیدار با رهبران طالبان چندین روز در کابل بماند. او بر تعهد سازمان ملل نسبت به کمک‌های بشردوستانه و حمایت از میلیون‌ها شهروند افغانستان که نیازمند کمک‌ها هستند، تاکید کرده است.

او همچنین از طالبان خواسته است که حقوق زنان و اقلیت‌ها را رعایت کند.

پیتر ماورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، نیز جهت ارزیابی نیازهای مردم افغانستان هم‌اکنون در این کشور به‌سرمی‌برد.

آقای ماورر روز یکشنبه وارد افغانستان شد و قرار است که از مراکز درمانی و توانبخشی در این کشور بازدید کند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرده که پیتر ماورر همچنین دیداری نیز با مقامات افغان خواهد داشت تا به آنها اطمینان دهد که این نهاد در اقدامات بشردوستانه خود بی‌طرفانه عمل خواهد کرد.

با استفاده از گزارش رادیو قندهار (رسانه زیرمجموعه رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی)؛ س.ن
XS
SM
MD
LG