لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

«مشارکت پایین» در انتخابات پارلمانی عراق


پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات پارلمانی عراق
پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات پارلمانی عراق

انتخابات پارلمانی پیش از موعد در عراق روز یکشنبه ۱۸ مهرماه برگزار شد که گزارش‌ها حاکی است میزان مشارکت مردم در آن بسیار پایین بوده است.

خبرگزاری رویترز از قول دو مقام کمیسیون انتخابات عراق گزارش داد که میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی تا نیمه روز تنها ۱۹ درصد بوده است. هنوز نتایج نهایی میزان مشارکت و نتیجه انتخابات منتشر نشده است، اما در انتخابات قبلی که سال ۲۰۱۸ برگزار شد، میزان مشارکت ۴۴.۵ درصد بود.

این گزارش می‌افزاید میزان مشارکت اندک مردم در انتخابات می‌تواند نشانه عدم اطمینان و اعتماد آن‌ها به تغییر وضعیت کشور از طریق صندوق آرا باشد.

همچنین به رغم تشویق دولت برای ثبت‌نام افراد مستقل، انتظار می‌رود باز هم اکثریت مجلس در دست گروه‌های شیعه حاکم کشور و احزاب شیعه مانند طرفداران مقتدی صدر، روحانی جنجالی که خواهان خروج نیروهای آمریکایی از کشور است، باشد.

احزاب پرقدرت رقیب نیز عمدتا گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران هستند و انتظار می‌رود که آن‌ها اکثریت مجلس را در دست بگیرند.

رویترز می‌نویسد چنین وضعیتی از دید مقامات عراق، دیپلمات‌ها و تحلیلگران نمی‌تواند توازن قدرت در کشور را تغییر دهد و مشارکت اندک مردم نیز احتمال قدرت‌گرفتن بیشتر گروه‌های شیعه در کشور را تقویت می‌کند.

انتظار می‌رود میزان مشارکت در انتخابات، کمترین سطح از سال ۲۰۰۳، زمان حمله آمریکا و نیروهای ائتلاف به عراق و سقوط حکومت صدام حسین باشد.

انتخابات پارلمانی عراق تحت تاثیر اعتراضات گسترده دو سال قبل، چند ماه زودتر برگزار شد تا تحت قوانین جدیدی که تصویب شده است، نامزدهای مستقل بهتر بتوانند در رقابت‌ها ظاهر شوند، اما بسیاری از مردم عراق به خاطر ناامیدی از تغییر وضعیت کشور که به شدت با فساد، بیکاری، بحران برق و آب، همچنین نفوذ گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران درگیر است، انتخابات را بایکوت کرده‌اند.

در انتخابات روز یکشنبه ۳۲۰۰ نامزد و ۱۶۷ حزب برای تصاحب ۳۲۹ کرسی پارلمان به رقابت پرداختند؛ معمولا بعد از اعلام نتایج انتخابات نیز ماه‌ها کشمکش بر سر تقسیم قدرت در کشور ادامه می‌یابد.

عراق سال‌هاست که صحنه رقابت برای گسترش نفوذ میان ایران و کشورهای عربی و آمریکا است و طی سال‌های گذشته شاهد بحران‌های امنیتی زیادی مانند تسخیر بخشی از کشور توسط داعش و تشکیل گروه‌های شبه‌نظامی قدرتمند تحت حمایت ایران بوده است.

در اعتراضات گسترده دو سال پیش، معترضان شعارهای تندی علیه ایران سر دادند و ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در نجف و کربلا را آتش زدند.

شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران نیز متهم به تیراندازی و قتل ده‌ها معترض عراقی هستند.

بر اساس گزارش رویترز و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG