لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

نماینده آمریکا در شورای حقوق بشر آزار اقلیت اویغور و تبتی‌ها توسط چین را محکوم کرد


تصویری آرشیوی از سالن نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو
تصویری آرشیوی از سالن نشست‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو

مارک کاسایره، نماینده آمریکا در نهادهای سازمان ملل در ژنو روز جمعه ۲۲ اسفند در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و قومی در چین را محکوم و رفتار آن کشور با مسلمانان اویغور را «جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات آمریکایی گفته‌اند که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور در گفت‌وگوهای هفته آینده خود با وزیر خارجه چین نیز موضوع رفتار با اقلیت اویغور را مطرح خواهد کرد.

نهادهای مدافع حقوق بشر و کارشناسان سازمان ملل می‌گویند بیش از یک میلیون نفر از مردمان اویغور و سایر مسلمانان ساکن غرب چین از مدت‌های پیش در اردوگاه‌های بزرگ تحت بازداشت هستند.

ولی دولت چین ادعای آمریکا در مورد نقض حقوق بشر و «نسل‌کشی» این اقلیت را رد کرده و مدعی است که این اردوگاه‌ها مراکز بازآموزی حرفه‌ای هستند و هدف اين سياست پکن هم جلوگیری از رشد اسلام‌گرایی افراطی در میان مردمان اویغور است.

مارک کاسایره، نماینده آمریکا در بخشی از سخنانش در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: «ما آزار اقلیت‌های قومی و مذهبی توسط حکومت چین از جمله جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی اقلیت اویغور و اعمال محدودیت‌های شدید در ناحیه تبت را محکوم می‌کنیم.»

نماینده چین در نهادهای سازمان ملل در ژنو در سخنان خود بدون نام بردن از اقلیت اویغور گفت این کشور با «سیاسی کردن» مسئله حقوق بشر مخالف است.

نماینده دولت کوبا نیز که به نمایندگی از سوی ۶۴ کشور از جمله چین سخنرانی می‌کرد گفت: «ایالت سین‌کیانگ بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو چین است و کشورهای دیگر باید سوءاستفاده از این مسئله برای دخالت در امور داخلی چین را متوقف کنند.»

از سویی دیگر اما جولیان بریتویت، نماینده بریتانیا در این جلسه گفت: «ما در مورد نقض گسترده و نهادینه حقوق بشر در سین‌کیانگ و گزارش‌های موثق در مورد اردوگاه‌های کار اجباری و روش‌های تحمیلی کنترل جمیعت به شدت نگران هستیم.»

با این حال سخنگوی وزارت خارجه چین ادعاهای مربوط به وجود این اردوگاه‌ها و نقض حقوق بشر اقلیت اویغور را «شایعات بی‌اساس و افترا» توصیف کرد.

نمایندگان آمریکا و بریتانیا در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنین در مورد سرکوب مخالفان در هنگ کنگ نیز ابراز نگرانی کردند.

نهادهای قضایی و انتظامی هنگ کنگ با استناد به قوانین امنیتی جدیدی که دولت چین برای کنترل مخالفان وضع کرده علیه ۴۷ فعال طرفدار دمکراسی اعلام جرم کرده و دادرسی این افراد از چند روز پیش آغاز شده است.

با وجود درخواست‌های مکرر وکلای متهمان، روز جمعه دادگاهی در هنگ کنگ با آزادی ۲۱ نفر از این افراد به قید ضمانت مخالفت کرد.

مارک کاسایره، نماینده آمریکا دربخش دیگری از سخنانش گفت:«ما نهادهای مسئول درهنگ کنگ را به خاطر بازداشت فعالان طرفدار دمکراسی که تنها اتهام آنها تاکید بر آزادی بیان است محکوم می ‌نیم و خواستار آزادی سریع همه زندانیان هستیم.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG