لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

دادگاه آمریکا درخواست قربانیان «حملات تروریستی» ایران برای دریافت غرامت از هالک بانک را رد کرد


دادگاهی در آمریکا درخواست قربانیان «حملات تروریستی» گروه‌های شبه‌نظامی مرتبط با ایران برای دریافت غرامت از هالک بانک ترکیه را رد کرد.

خانواده‌های ۸۷۶ قربانی حملات گروه‌های مرتبط با ایران پیشتر پرونده‌ای برای دریافت غرامت از هالک‌بانک ترکیه که متهم به کمک به جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌هاست، به جریان انداخته بودند.

دنیس کوت رئیس دادگاه فدرال نیویورک بنابر درخواست هالک‌بانک پذیرفته است که با پیش‌شرط‌هایی به این موضوع در دادگاه‌های خود ترکیه رسیدگی شود.

آمریکا جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در انفجارهای بیروت در سال ۱۹۸۳ و انفجار برج‌های «الخبر» عربستان در سال ۱۹۹۶ متهم کرده است که در جریان این حملات ده‌ها نظامی آمریکایی کشته شدند. ایران متهم است که از طریق گروه‌های نیابتی خود در این انفجارها دست داشته است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که با رای دادگاه، ارزش سهام هالک بانک ترکیه ۹.۹ درصد افزایش یافت.

با این‌حال هنوز هم پرونده مشارکت هالک‌بانک در کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه تهران باز است و یکی از مناقشه‌های بین واشینگتن و آنکارا است.

قرار است طرفین مناقشه شامل بانک دولتی ترکیه و خانواده‌های ۸۷۶ قربانی حملات گروه‌های مرتبط با ایران، روز دوم مارس درخواستی را برای رسیدگی به این پرونده، به دادگاهی در ترکیه تسلیم کنند.

با این‌حال، هالک بانک ترکیه هنوز درگیر پرونده دور زدن تحریم‌های ایران است.

مهمت هاکان آتیلا، معاون رئیس هالک‌‌بانک، در اردیبهشت ۹۷ به اتهام نقض تحریم‌های ایران به ۳۲ ماه زندان محکوم و این حکم به اجرا گذاشته شد.

در این پرونده نام رضا ضراب نیز مطرح بود. آقای ضراب، تاجر ایرانی‌الاصل که متهم به نقل‌وانتقال غیرقانونی میلیاردها دلار ارز و طلا برای دولت جمهوری اسلامی بود، به جرایم خود اعتراف کرد.

او اطلاعات خود را در اختیار مقامات آمریکایی قرار داد و به عنوان شاهد در پرونده آقای آتیلا در دادگاه حاضر شد.

آقای ضراب گفت مقامات ارشد ترکیه در نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط هالک بانک دست داشتند و این کارها با موافقت رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه انجام شد.

هالک بانک تاکنون جرایم مربوط به پولشویی، انتقال غیرقانونی ۲۰ میلیارد دلار به ایران و کلاهبرداری طبق قوانین آمریکا را نپذیرفته است.

دادستانی آمریکا می‌گوید که اين بانک و مدیران آن در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ با استفاده از موسسات نقل‌وانتقال ارز و شرکت‌های پوششی در ترکیه، ایران و امارات متحده عربی تحریم‌های آمریکا را نقض کرده‌اند.

دادستانی آمریکا می‌گوید این بانک به نیابت از سوی ایران برای فروش نفت و گاز و خرید طلا معاملاتی انجام داده است که ناقض تحریم‌های آمریکا بوده‌اند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری رویترز، روزنامه دیلی صباح ترکیه، رادیو فردا/ ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG