لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

درخواست آمریکا و اعضای اروپایی برجام برای تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران


پرچم ایران مقابل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
پرچم ایران مقابل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین

آمریکا به همراه بریتانیا، فرانسه و آلمان خواستار تصویب قطعنامه جدید شورای حکام آژانس علیه ایران شدند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۲۰ آبان گزارش داد به متن نامه آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام دسترسی پیدا کرده که در آن از شورای حکام خواسته‌ شده با تصویب قطعنامه‌ای از ایران بخواهد بی‌درنگ درباره منشا اورانیوم کشف‌شده در سه سایت اعلام‌نشده خود توضیح دهد.

یک روز قبل از این اعلام شده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای شورای حکام اطلاع داده که جمهوری اسلامی همچنان از پاسخ‌گویی درباره منشاء اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده آن خودداری می‌کند.

پیش‌نویس قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی یادشده نیز به این امر اشاره دارد و می‌گوید که هیئت مدیره آژانس «نگرانی عمیق خود را از مسائل پادمانی مربوط به کشف آثار اورانیوم در سه مکان اعلام‌نشده به دلیل همکاری‌های ناکافی ایران ابراز می‌کند».

رویترز می‌نویسد که پیش‌نویس قطعنامه یاد شده روز جمعه در آستانه نشست فصلی‌ شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ۳۵ عضو آن ارسال شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه در گزارش فصلی خود از عدم همکاری ایران برای شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود خبر داده بود.

دید‌بان هسته‌ای سازمان ملل، ایران را تحت فشار قرار داده است تا پاسخ‌هایی درباره منشا ذرات اورانیوم در سه سایت اعلام‌نشده خود بدهد؛ موضوعی که ماه ژوئن منجر به تصویب قطعنامه‌ انتقادی علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و تنها چین و روسیه در میان ۳۵ عضو شورا با آن مخالفت کردند.

در این حال، آژانس روز جمعه اعلام کرد ایران با بازدید مقامات آژانس از این کشور در ماه جاری و پاسخ‌گویی به سئوالات موجود درباره منشا ذرات اورانیوم کشف‌شده موافقت کرده است.

جمهوری اسلامی قبلا پاسخ‌گویی به سوالات آژانس را رد کرده و احیای برجام را منوط به بسته شدن این پرونده کرده بود؛ موضوعی که هم آژانس و هم اعضای اروپایی برجام و آمریکا آن را رد کردند.

در پیش‌نویس قطنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی برجام همچنین گفته می‌شود اقدامات ایران باید شامل «ارائه کلیه اطلاعات، اسناد و پاسخ‌های مورد نیاز آژانس و اجازه دسترسی به مکان‌ها و همچنین نمونه‌برداری باشد».

یک دیپلمات ارشد که به دلیل حساسیت‌های سیاسی نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفته است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان پیشرفت ملموس در نشست با ایران است و امیدوار است که این آغاز روندی باشد که منجر به پاسخ‌های کامل شود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG