لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

بیانیه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس در محکومیت اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» ایران


مرکز رسانه شورای همکاری خلیج فارس
مرکز رسانه شورای همکاری خلیج فارس

ایالات متحده و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه‌ای تداوم «سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی ایران از جمله «حمایت از تروریسم، استفاده از موشک‌های پیشرفته، جنگ‌افزارهای سایبری و سامانه‌های هواپیمای بدون سرنشین (پهپادها) و گسترش آن‌ها در منطقه و سراسر جهان» را محکوم کردند.

در بیانیه مشترک آمریکا و شورای همکاری که روز پنجشنبه ۲۷ بهمن منتشر شد، آمده است که جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی و شرکای آن با به‌کارگیری تسلیحات ایرانی «غیرنظامیان، زیرساخت‌های حیاتی و کشتی‌های دریایی» را در سطح بین‌المللی هدف حملات خود قرار داده‌اند.

به گزارش رسانه‌های سعودی، نشست دفاعی کارگروه آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز ۲۶ بهمن با تمرکز بر «رویارویی با تهدیدهای فزاینده ایران در منطقه» در ریاض برگزار شد.

این کارگروه متشکل از یک هیئت ارشد آمریکایی به ریاست رابرت مالی نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران و نمایندگانی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بود.

شش کشور عربی عربستان سعودی، بحرین، کویت، قطر، امارات متحده عربی و عمان عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.

مقامات ارشد حاضر در این نشست ضمن ابراز «نگرانی عمیق» خود از اقدامات جمهوری اسلامی از جمله ارسال تسلیحات به شبه نظامیان حوثی، سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده حکومت ایران را از عوامل طولانی شدن جنگ در یمن و تشدید بحران انسانی در این کشور جنگ‌زده دانستند.

در سال‌های اخیر همچنین حملات پهپادی به نفتکش‌ها در خلیج فارس و همچنین تأسیسات نفتی عربستان که به شبه نظامیان مورد حمایت ایران نسبت داده شده، به نگرانی‌ها از تهدیدات جمهوری اسلامی در میان سایر کشورهای منطقه دامن زده است.

شورای همکاری خلیج فارس بارها خواستار گنجاندن برنامه هسته‌ای و پهپادی ایران در مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام شده است.

همچنین بر اساس بیانیه مشترک صادرشده، آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس متعهد شدند که همکاری‌های دفاعی خود را با هدف «محدود کردن توانایی‌ ایران در زمینه انجام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و بازدارندگی این کشور از اقدمات تجاوزکارانه آینده» گسترش دهند.

در سال‌های اخیر، آمریکا کوشیده است تا با همراهی اسرائیل و کشورهای عربی منطقه، همکاری‌های نظامی خود را برای مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی افزایش دهد.

در تازه‌ترین اقدام، ژاکلین ون اُوِست، فرمانده امور حمل‌ونقل لجستیک ارتش آمریکا در جهان، به تازگی اعلام کرد که ایالات متحده، اسرائیل و متحدان عربی واشینگتن از «هوش مصنوعی» برای پیش‌بینی مبدأ حملات پهپادی ایران بهره می‌برند.

نگرانی از ارسال تسلیحاتی ایرانی و فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی

آمریکا و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس همچنین «نگرانی شدید» خود را از تعمیق همکاری دوجانبه نظامی میان جمهوری اسلامی و عوامل دولتی و غیردولتی ابراز و اعلام کردند.

این کشورها از جمله به «ارائه مداوم تسلیحات متعارف، موشک‌های پیشرفته و سامانه‌های پهپادی» از سوی ایران به شبه‌نظامیان حوثی اشاره کردند که به عقیده آنان، «درگیری‌ها در یمن را طولانی‌تر و فاجعه انسانی در این کشور را بدتر کرده است».

همزمان با انتشار گزارش‌های مختلف درباره ارسال تسلیحات از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین، واشینگتن و اعضای شورای همکاری خلیج فارس تأکید کردند که ارسال تسلیحات از ایران به دیگر نقاط، «یک تهدید امنیتی جدی برای منطقه و کل جهان است».

در ماه‌های اخیر کشورهای غربی تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی در ارتباط با ارسال پهپاد از ایران به روسیه برای به کارگیری علیه زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین وضع کرده‌اند.

در این بیانیه مشترک همچنین به «پیشرفت‌های هسته‌ای ایران» از جمله تولید اورانیوم غنی‌شده با غلظت بالا که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش شده، اشاره و تصریح شد که چنین فعالیت‌هایی «هیچ هدف غیرنظامی معتبری ندارد و تنش‌های منطقه‌ای و جهانی را تشدید می‌کند».

آمریکا و شش کشور عربی از جمهوری اسلامی خواستند «فوراً اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای خود را متوقف کند، دیپلماسی معنادار را در پیش گیرد و با آژانس در تحقیقات در زمینه مواد هسته‌ای کشف‌شده در مکان‌های اعلام نشده در ایران، مطابق با تعهدات پادمانی، همکاری کامل داشته باشد».

آمریکا بارها از جمله در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، بر تعهد خود مبنی بر عدم اجازه به ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG