لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

پولیتیکو: تغییر مسیر دو ناو ایرانی که گفته می‌شد مقصد احتمالی آنها ونزوئلا است


ناو نظامی مکران که پیشتر گزارش شده بود هفت قایق تهاجمی کوچک روی عرشه‌اش دارد.
ناو نظامی مکران که پیشتر گزارش شده بود هفت قایق تهاجمی کوچک روی عرشه‌اش دارد.

نشریه پولیتیکو پنجشنبه ۲۷ خرداد به نقل از مقا‌‌م‌های آمریکایی نوشته است، دو ناو ایرانی که احتمال می‌رفت به طرف ونزوئلا در حرکت باشند، مسیر خود را تغییر داده‌ا‌ند و هم اکنون درآب‌ها شمال غربی افریقا در حرکتند.

این دو ناو ایرانی که پیشتر گفته شده بود که «احتمالا حامل تسلیحات نظامی برای ونزوئلا هستند» در طول مسیر خود تاکنون چند بار تغییر مسیر داده‌اند.

یک مقام دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نشود در این زمینه به پولیتیکو گفته‌است، اما پس از تغییر مسیر اوایل هفته جاری به نظر می‌رسد آنها اکنون احتمالا به سمت دریای مدیترانه و سواحل سوریه یا حتی روسیه در حرکت باشند.

پولیتیکو می‌گوید، مقام‌های آمریکایی بر این باورند که فشارهای دیپلماتیک به کشورهای آمریکای لاتین باعث تغییر مسیر این دو ناو ایرانی شده است.

پولیتیکو می‌گوید، سخنگویان کاخ سفید، وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمریکا به درخواست این نشریه برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

طبق این گزارش، این دو ناو ایرانی یعنی مکران و سهند، هفته گذشته برای نخستین بار با عبور از قاره آفریقا وارد وارد اقیانوس اطلس شدند، اقدامی که پیش از این ناوهای ایرانی آن را انجام نداده بودند.

پیش از این «تانکر ترکرز » روز سه شنبه پیش‌بینی کرده بود که این دو ناو برای شرکت در مانور مشترک با روسیه عازم سوریه هستند.

«تانکر ترکرز » گفته بود که این دو شناور تا روز چهارم ژوئیه که دومین سالروز توقیف نفت‌کش غول‌پیکر «گریس یک» است، موفق شوند از تنگه «جبل‌الطارق» عبور کنند.

یکی از این دو کشتی‌ها، ناو نظامی مکران است که پیشتر گزارش شده بود هفت قایق تهاجمی کوچک روی عرشه‌اش داشته است. گزارش حاکی است که ناو دیگری که مکران را در اقیانوس اطلس همراهی می‌کند، یک ناو محافظ است.

«ناو-بندرِ مکران» یک نفتکش است که به ناو تبدیل شده است و از نظر طول و تناژ و گنجایش حجمی بزرگترین ناو نیرو دریایی ایران محسوب می‌شود. این ناو ۲۲۸ متر طول و ۴۲ متر عرض دارد. تناژ نهایی آن ۱۲۱ هزار تن و حداکثر سرعت آن ۱۵ گره معادل ۲۷.۵ کیلومتر در ساعت است که قابلیت حمل هفت هلیکوپتر را دارد و مجهز به تسلیحات و تدارکات گسترده است.

ایران و ونزوئلا که هر دوی آنها با تحریم‌های شدید ایالات متحده روبرو هستند، طی چند سال اخیر روابط نزدیک و همکاری‌های مشترکی در زمینه‌های مختلف از جمله برای تبادل بنزین و مواد شیمیایی داشته‌اند.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا سال گذشته هشدار داده بود که محموله احتمالی موشک‌های دوربرد ارسالی ایران برای حکومت ونزوئلا را منهدم خواهد کرد.

با استفاده از پولیتیکو و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG