لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

آغاز نخستین رزمایش مشترک امارات، بحرین، اسرائیل و آمریکا در دریای سرخ


عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است

نخستین رزمایش نظامی مشترک بین نیروهای دریایی ایالات متحده، اسرائیل و دو کشور عربی حوزه خلیج فارس شامل بحرین و امارات متحده عربی از روز چهارشنبه در دریای سرخ آغاز شد.

ناوگان پنجم دریایی ایالات متحده روز پنج‌شنبه ۲۰ آبان اعلام کرد که رزمایش دریایی چندجانبه با مشارکت اسرائیل، بحرین و امارات متحده عربی آغاز شده است.

این رزمایش نظامی-امنیتی مشترک پنج روز طول می‌کشد و شامل آموزش دریانوردی با تمرکز بر تاکتیک‌های جست‌وجو و توقیف کشتی است.

بحرین و امارات متحده عربی سال گذشته روابط خود را با اسرائیل در توافقنامه‌ای موسوم به «توافقنامه ابراهیم» که با میانجی‌گری ایالات متحده شکل گرفت، عادی کردند.

این عادی‌سازی روابط بر مبنای منافع تجاری و نگرانی مشترک در مورد اقدامات جمهوری اسلامی ایران در منطقه شکل گرفت. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، تاکید کرده بود که موضع مشترک امیرنشین‌ها و اسرائیل علیه حکومت ایران، عامل اصلی در علنی کردن این مناسبات و ارتقای آن تا حد برقراری مناسبات کامل سیاسی بود.

نه تنها فلسطینیان به توافق‌های عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل واکنش خشمگینانه‌ای نشان دادند و آن را «خنجر به قلب به فلسطین» خواندند‌، بلکه حکومت جمهوری اسلامی نیز به‌ویژه گسترش همکاری‌های نظامی، دفاعی و امنیتی امارات و بحرین با اسرائیل را با حساسیت دنبال می‌کند و آن را «خیانت» علیه ثبات منطقه، ایران و «محور مقاومت» دانسته است.

در همین حال، در بیانیه ناوگان پنجم محل دقیق برگزاری این رزمایش در دریای سرخ مشخص نشده است.

این دریا که از طریق کانال سوئز به آب‌های مدیترانه متصل است و همچنین از طریق خلیج عدن به اقیانوس هند راه دارد، یکی از حیاتی‌ترین مسیرهای تردد نفتکش‌ها در جهان به شمار می‌رود.

در سال‌های گذشته، شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در یمن محموله‌های نفتی را در جنوب این آبراه هدف حملات خود قرار داده‌اند.

اندیشکده غیرانتفاعی «طرح جهانی مقابله با تبهکاری سازمان‌یافته» روز ۱۹ آبان اعلام کرد تحقیقات این نهاد نشان می‌دهد که تسلیحات ارسالی حکومت ایران برای شورشیان حوثی در یمن از طریق خلیج عدن به سومالی قاچاق می‌شود.

جنگ یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، در طول شش سال گذشته به یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها در منطقه و در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس، رویترز و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG