لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

انتقاد آمریکا و سازمان ملل از بازدید وزیر اسرائیلی از محوطه مسجد الاقصی


بازدید ایتامار بن-گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل از محوطه مسجد الاقصی
بازدید ایتامار بن-گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل از محوطه مسجد الاقصی

سازمان ملل متحد و ایالات متحده از بازدید وزیر جدید و راست افراطی امنیت ملی اسرائیل از محوطه مسجد الاقصی در روز سه‌شنبه ۱۳ دی ماه انتقاد کردند.

این اقدام ایتامار بن-گویر خشم فلسطینی‌ها و متحدان آمریکا در جهان عرب را برانگیخت و دولت‌های غربی نیز هشدار دادند که چنین رفتارهایی وضعیت شکننده موجود در اماکن مقدس اورشلیم/بیت‌المقدس را به خطر می‌اندازد.

پس از آن که حماس هشدار داد وزیر اسرائیلی از «خط قرمز» عبور کرده است، بن-گویر در بیانیه‌ای تاکید کرد که دولت اسرائیل «تسلیم تهدیدات حماس نخواهد شد».

شبه‌نظامیان مستقر در غزه شامگاه سه‌شنبه یک راکت به اسرائیل شلیک کردند اما ارتش اسرائیل اعلام کرد که این راکت به مقصد نرسید و در زمین‌های محصور فلسیطینیان سقوط کرد.

بازدید بن-گویر از محوطه مسجد الاقصی چند روز پس از روی کار آمدن او به عنوان وزیر امنیت ملی اسرائیل انجام شد، منصبی که نیروهای پلیس اسرائیل را تحت اختیار او قرار می‌دهد.

مسجدالاقصی سومین مکان مقدس مسلمانان و مقدس‌ترین مکان یهودی‌ها محسوب می‌شود که محوطه آنجا را «کوه معبد» می‌نامند.

طبق یک توافق قدیمی که وضعیت موجود را شکل داده است، غیرمسلمانان تنها در زمان‌های خاص می‌توانند از این محوطه بازدید کنند و اجازه نماز نیز در آنجا ندارند.

طی سال‌های اخیر شمار فزاینده‌ای از یهودی‌های ناسیونالیست به‌طور پنهانی در این محوطه نماز خوانده‌اند که فلسطینی‌ها آن را محکوم کرده‌اند.

اما بازدید روز سه‌شنبه وزیر اسرائیلی واکنش کارین ژان‌-پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، را به دنبال داشت که تاکید کرد تغییر در وضعیت موجود اماکن مقدس اورشلیم/بیت‌المقدس «غیرقابل قبول» است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، نیز گفت که واشینگتن از بازدید بن-گویر که می‌تواند «موجب برانگیختن خشونت‌ها بشود، عمیقا نگران است».

همچنین یکی از سخنگوهای سازمان ملل متحد گفت که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از همه خواسته است تا از دست زدن به اقداماتی که می‌تواند تنش‌ها را در داخل اماکن مقدس یا اطراف آن تشدید کند، خودداری کنند.

بن-گویر پس از بازدید خود از محوطه مسجد الاقصی گفت که مسلمانان و مسیحیان همچنان از آزادی رفت و آمد به این مکان برخوردارند و خود را نسبت به آن متعهد می‌داند، اما یهودی‌ها هم می‌توانند به کوه معبد بروند و هر کسی که تهدیدی بکند با مشت آهنین مواجه خواهد شد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG