لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۳

«ایران و افغانستان» از محورهای مذاکرات نخستین دیدار بلینکن و لاوروف


سرگئی لاوروف و آنتونی بلینکن ضمن اذعان به وجود اختلاف نظر ٬ بر لزوم همکاری بین آمریکا و روسیه تاکید کردند.
سرگئی لاوروف و آنتونی بلینکن ضمن اذعان به وجود اختلاف نظر ٬ بر لزوم همکاری بین آمریکا و روسیه تاکید کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه برای نخستین بار پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در کشور ایسلند دیدار کردند.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف پس ازاین دیدار گفته است که با آنتونی بلینکن در خصوص چگونگی موثرتر کردن تلاش‌های مشترک در موضوعاتی مانند توافق هسته‌ای ایران، افغانستان و سایر موضوعات گفت‌وگو کرده است.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرده است: ما توافق داشتیم که در مورد مناقشه‌های منطقه‌ای که روسیه و آمریکا منافع مشترک دارند، به تلاش‌های مشترک خود ادامه دهیم از جمله درباره مساله هسته‌ای شبه جزیره کره، وضعیت احیای «برنامه جامع اقدام مشترک» در مورد برنامه هسته‌ای ایران و افغانستان.

به گزارش رویترز، وزیران خارجه آمریکا و روسیه در آغاز این دیدار ضمن اذعان به وجود اختلاف نظر بین واشینگتن و مسکو، بر لزوم همکاری بین دو کشور تاکید کردند.

آنتونی بلینکن در آغاز این دیدار در در ریکیاویک، پایتخت ایسلند گفت، به رغم «اختلافات» زیاد، دیدگاه ما این است که اگر رهبران روسیه و ایالات متحده بتوانند با هم همکاری کنند، جهان می‌تواند مکانی امن تر باشد.

به گزارش رویترز، یکی از اهداف دیدار آنتونی بلینکن و سرگئی لاوروف فراهم کردن دیدار احتمالی روسای جمهوری آمریکا و روسیه است.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه با تاکید بر این نکته که واشینگتن خواهان یک رابطه «قابل پیش بینی و پایدار» با مسکو است، گفت٬ اما اگر روسیه علیه ما، شرکای ما٬ یا متحدان ما٬ تهاجمی عمل کند ، به آن پاسخ خواهیم داد.

سرگئی لاوروف هم در پاسخ به اظهارات آنتونی بلینکن گفت، آماده‌ایم که بدون استثنا در مورد همه مسائل مذاکره کنیم ، به شرط آن که چنین مذاکراتی صادقانه و مبتنی بر اعتماد متقابل باشد.

رویترز می‌گوید قبل از دیدار وزیران خارجه دو کشور آنها موضع‌گیری‌های تندی اتخاذ کردند که به نظر می‌رسد کمک چندانی به کاهش تنش بین مسکو و واشینگتن نکند.

آنتونی بلینکن پیش از «نشست قطب شمال» در ریکیاویک نسبت به حضور نظامی روسیه در قطب شمال هشدار داده بود.

سرگئی لاوروف نیز در واکنش روز دوشنبه گفته بود که از دیرباز برای همه به خوبی روشن بوده است که قطب شمال قلمرو و سرزمین ما است.

وزیر خارجه روسیه همچنین نروژ را متهم کرده بود که می‌خواهد پای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، را به قطب شمال باز کند.

سرگئی لاوروف اضافه کرد: فعالیت نظامی روسیه در منطقه کاملا قانونی است.

آنتونی بلینکن نیز روز سه شنبه تاکید کرد که واشینگتن خواستار جلوگیری از «میلیتاریزه» شدن قطب شمال است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت، «ما در مورد افزایش فعالیت‌های نظامی در قطب شمال نگرانی داریم». این امر چشم انداز خطر بروز حوادث غیرعمدی را افزایش می‌دهد.

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه در دیدار با همتای کانادایی خود تاکید کرد که آمریکا مایل است این منطقه به عنوان مکانی برای همکاری صلح آمیز در موضوعاتی مانند تغییر اقلیم ، علوم و توسعه پایدار حفظ شود.

با استفاده از رویترز و اسپوتنیک
XS
SM
MD
LG