لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

ناوشکن روسی و ناو آمریکایی خطر تصادم با یکدیگر را از سر گذراندند


تصویری از نزدیک شدن دو کشتی جنگی آمریکایی و روسی به یکدیگر
تصویری از نزدیک شدن دو کشتی جنگی آمریکایی و روسی به یکدیگر

دو ناو ایالات متحده و روسیه روز جمعه ۱۷ خرداد در اقیانوس آرام برای لحظاتی در فاصله بسیار اندکی از یکدیگر حرکت کردند به طوری که خطر تصادم آنها می‌رفت. طرفین اما یکدیگر را مقصر دانسته‌اند.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان‌ بر اساس گزارش‌های دو طرف می‌گوید که کشتی‌های جنگی آمریکایی و روسی به فاصله ۵۰ تا ۱۶۵ پایی یکدیگر رسیدند در حالی که هر دو طرف هم عنوان کرده‌اند که مجبور شده‌اند مانور اضطراری انجام دهند تا تصادفی رخ ندهد.

ویدیویی از که کشتی آمریکایی گرفته شده است نشان می‌دهد که دو کشتی بسیار به هم نزدیک می‌شوند به طوری که ملوانان روسی بر روی عرشه قابل مشاهده هستند. این دو کشتی در بخشی از اقیانوس آرام در حرکت بودند که به دریای فیلیپین شناخته می‌شود.

کلیتون داس، سخنگوی نیروی دریایی ایالات متحده، در این باره به سی‌ان‌ان گفت: «ناوشکن روس... مانور خطرناکی در برابر ناو چنسلورسویل انجام داد که امنیت خدمه خود و کشتی را به خطر انداخت.»

از سویی شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی اطلاعیه نیروی دریایی روسیه را بازتاب داده که عنوان می‌کند کشتی آمریکایی بدون هشدار قبلی جهت خود را تغییر داده و باعث شده که کشتی روسی برای اجتناب از تصادف مانور اضطراری بدهد. روسیه همچنین ضمن اعتراض به آمریکا کل ماجرا را غیرقابل قبول توصیف کرده است.

این رخداد تنها چند روز پس از آن به وقوع پیوسته است که یک فروند هواپیمای روسی بر فراز دریای میترانه یک هواپیمای شناسایی آمریکایی را سه بار رهگیری کرد و به آن نزدیک شد. آمریکا این اقدام روسیه را «خطرناک» توصیف کرده است.

منابع: شبکه‌های تلویزیونی سی‌ان‌ان و ای‌بی‌سی؛ س.ن
XS
SM
MD
LG