لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

آمریکا: در صورت جدیت ایران دستیابی به توافق هسته‌ای ظرف چند روز ممکن خواهد بود


نمایی از وزارت خارجه ایالات متحده در واشینگتن
نمایی از وزارت خارجه ایالات متحده در واشینگتن

ایالات متحده روز پنج‌شنبه ۲۸ بهمن اعلام کرد که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در وین «پیشرفت قابل توجهی» داشته و اگر ایران در این‌باره «جدیت نشان بدهد» دستیابی به توافق دوباره ظرف چند روز آینده محتمل خواهد بود.

مذاکرات ایران با بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه، آلمان و ایالات متحده با هدف نجات برجام از حدود سه ماه قبل در وین از سر گرفته شده است. این میان ایران و ایالات متحده به صورت غیرمستقیم با یگدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، ایران را ملزم می‌ساخت که در ازای لغو تحریم‌ها علیه آن، برنامه اتمی خود را محدود کند. اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، این توافق را به‌طور یکجانبه لغو کرد. ایران نیز متعاقب آن پس از یک سال به طور تدریجی تعهدات هسته‌ای خود را نقض کرد.

یکی از سخنگوهای وزارت خارجه ایالات متحده به خبرگزاری فرانسه گفت: «پیشرفت قابل توجهی طی هفته گذشته به دست آمد. اگر ایران از خود جدیت نشان بدهد، ما می‌توانیم و باید ظرف چند روز در مورد بازگشت متقابل به برجام و اجرای کامل آن به تفاهم برسیم.»

وی افزود: «اما هر مسئله دیگری که فراتر از آن باشد، امکان بازگشت به توافق را کمتر می‌کند.»

کارشناسان معتقدند که ایران تنها چند هفته با دسترسی به مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد و از این رو قدرت‌های غربی بارها نسبت به از دست رفتن زمان هشدار داده‌اند.

ساعاتی قبل از این، خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی از قول دیپلمات‌های غربی خبر داده بود که پیش‌نویس ۲۰ صفحه‌ای احیای برجام آماده است.

این گزارش می‌گوید که روند دقیقی برای بازگشت گام به گام ایران و آمریکا به اجرای تعهدات خود در قبال برجام ترسیم شده است که مهم‌ترین مورد آن توقف غنی‌سازی اورانيوم با غلظت بالاتر از پنج درصد است.

گام‌ دیگری که در پیش‌نویس توافق ذکر شده است آزاد کردن حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران است که به دلیل تحریم‌های آمریکا در بانک‌های کره جنوبی مسدود شده‌اند. آزادی تمامی شهروندان غربی از زندان‌های ایران نیز اقدام دیگری است که رابرت مالی، مسئول هیات مذاکره‌کننده آمریکا، آن را به عنوان یک شرط الزامی برای رسیدن به توافق تعیین کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG