لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

آمریکا دو بانک روسی را در رابطه با کره شمالی تحریم کرد


نمایی از وزارت خزانه‌داری ایالات متحده
نمایی از وزارت خزانه‌داری ایالات متحده

دولت آمریکا روز جمعه ششم خرداد و در پی مخالفت چین و روسیه با تصویب تحریم‌های جدید علیه برنامه‌های موشکی کره شمالی در شورای امنیت، دو بانک روسی را به دلیل کمک به این برنامه‌ها تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت دو بانک روسی به نام‌های بانک خاور دور و بانک اسپوتنیک را به دلیل همکاری با برنامه‌های موشکی کره شمالی در فهرست تحریم‌ها قرار داده و تمامی دارایی‌های آنها در آمریکا مسدود خواهد شد.

علاوه بر اين، یک کارشناس تسلیحاتی به نام جونگ یونگ نام که به گفته آمریکا در بلاروس برای پژوهش‌های تسلیحاتی کره شمالی کار می‌کند و یک شرکت تجاری وابسته به خطوط هوایی آن کشور نيز تحریم شده‌اند. «ایر کوریو» خطوط هوایی کره شمالی قبلا تحریم شده است.

برایان نلسون، رییس بخش مقابله با تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت دو بانک روسی به دلیل ارائه خدمات مالی مهم به کره شمالی تحریم شده‌اند.

او افزود:«ایالات متحده آمریکا همزمان با درخواست از کره شمالی برای بازگشت به مسیر دیپلماتیک و رها کردن تولید سلاح‌های تخریب جمعی و موشک‌های بالستیک، به اعمال تحریم‌های جدید و اجرای دقیق تحریم‌های قبلی علیه آن کشور ادامه می‌دهد.»

دولت‌های آمریکا و کره جنوبی اعلام کرده‌اند که کره شمالی روز چهارشنبه چهارم خرداد سه موشک از جمله یک موشک بالستیک قاره‌پیما را آزمایش کرده و در حال آماده کردن اولین آزمایش هسته‌ای از سال ۲۰۱۷ تاکنون است.

آمریکا روز پنجشنبه قطعنامه‌ای برای اعمال تحریم‌های جدید علیه کره شمالی به شورای امنیت ارائه داد ولی این قطعنامه به دلیل وتوی روسیه و چین تصویب نشد. آمریکا در دفاع از این قطعنامه گفت حکومت کره شمالی به شکل فاحشی مصوبه شورای امنیت در سال ۲۰۱۷ را که در مورد ادامه آزمایش‌های موشکی به آن کشور هشدار داده بود نقض کرده است.

اما روسیه که به دلیل جنگ در اوکراین مناسبات‌اش با غرب به شدت تیره شده و چین با وتوی این قطعنامه گفتند اعمال مجازات‌های بیشتر تنش در رابطه با کره شمالی را افزایش خواهد داد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل پکن و مسکو را به گستاخ کردن کره شمالی متهم کرد و گفت واشنگتن در این زمینه به شکل یکجانبه اقدام خواهد کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG