لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

کاخ سفید می‌گوید ترامپ در جلسه استیضاح شرکت نخواهد کرد


با نزدیک شدن موعد برگزاری نخستین نشست تحقیقاتی در روند استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در کمیته قضایی مجلس نمایندگان در روز چهارشنبه این هفته، کاخ سفید اعلام کرد رئیس جمهوری یا وکلای او در این جلسه شرکت نخواهند کرد.

به گزارش رویترز، پت سیپولون، مشاور حقوقی کاخ سفید، یکشنبه دهم آذر در نامه‌ای به جرولد ندلر، رئیس کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان، نوشت در حالی که هنوز اسامی شاهدان اعلام نشده و معلوم نیست که کمیسیون روندی عادلانه در جریان مباحثات در قبال رئیس جمهوری ترامپ داشته باشد، نمی‌توان از ما انتظار شرکت در این جلسه را داشت.

مشاور حقوقی کاخ سفید ابراز نگرانی کرده که کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان «ولو ذره‌ای انصاف» از خود در قبال رئیس جمهوری نشان ندهد.

با وجود این، آقای سیپولون، مشارکت در بخش‌های دیگر در این روند را رد نکرد اما به‌طور تلویحی گفت که دموکرات‌ها ابتدا باید آماده صرف نظر از برخی گام‌ها باشند.

مشاور حقوقی کاخ سفید تأکید کرد که در نامه دیگری به درخواست حضور رئیس جمهوری یا اعضای تیم او برای نشست روز جمعه آینده (پانزدهم آذر)، که دومین جلسه در کمیته قضایی مجلس نمایندگان است، پاسخ خواهد داد.

از سوی دیگر، دان بایر، عضو دموکرات کنگره در توئیتر خود در واکنش به نامه کاخ سفید نوشت «حتی یکی از شکایات مطرح شده از سوی رئیس جمهوری و متحدین جمهوری‌خواهش در کنگره، منطبق با حقیقت نبوده‌است».

کمیته قضایی کنگره از چهارشنبه ۱۳ آذر، با آغاز مرحله دوم از روند استیضاح دونالد ترامپ، این امر را بررسی می‌کند که آیا او از اختیاراتش در ارتباط با اوکراین برای زیر فشار قرار دادن آن جمهوری جهت انجام تحقیقات در مورد جو بایدن معاون پیشین رئیس جمهوری و پسر او، سوء استفاده کرده‌است یا خیر.

جو بایدن، معاون وقت باراک اوباما، یکی از نامزدهای برتر دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا نیز هست. هانتر بایدن، پسر جو بایدن، از اعضای هیئت مدیره شرکت مهم گاز و انرژی اوکراین به نام بوریسما بود.

آقای ترامپ و تیم او ظن دموکرات‌ها در خصوص تعلیق ارسال کمک نظامی آمریکا به اوکراین، به عنوان اهرم فشار بر آن کشور تا انجام تحقیق در مورد خانواده بایدن را قویا رد کرده‌اند.

کاخ سفید و دونالد ترامپ این روند را تعقیب و آزار ناعادلانه خود از سوی دموکرات‌ها نامیده و تأکید دارند که رئیس جمهوری هیچ خطایی نکرده و آقای ترامپ از مدتی پیش متن مذاکرات تلفنی خود با رئیس جمهوری اوکراین را نیز از حالت محرمانه خارج و منتشر کرده و تأکید نموده که آماده انتشار مطالب محرمانه دیگر نیز هست.

جو و هانتر بایدن و نیز فردی که از او با عنوان «افشاگر» ماجرای مکالمه تلفنی تابستان امسال میان دونالد ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین یاد شده و از نیروهای اطلاعاتی آمریکا است، در جلسات اخیر کمیسیون اطلاعاتی مجلس نمایندگان، «شهادت» دادند.

اما پس از پایان مرحله نخست شهادت‌ها در کمیسیون اطلاعاتی مجلس نمایندگان، که دو هفته پیش تکمیل شد، این هفته گام دوم روند استیضاح رئیس جمهوری با آغاز جلسات در کمیسیون قضایی این مجلس کلید می‌خورد.

قرار است در نخستین نشست کمیسیون قضایی مجلس نمایندگان سه کارشناس حقوقی که از سوی دموکرات‌ها دعوت شده‌اند، و نیز یک کارشناس دعوت شده از سوی جمهوری‌خواهان، به پرسش‌ها پاسخ دهند.

مشاور حقوقی کاخ سفید خواهان آن شده که جمهوری‌خواهان بتوانند در ادامه این روند، شاهدان بیش‌تری را دعوت کنند.

نیوزویک در آخرین شماره خود نوشته است که با وجود احتمال زیادِ مبری شدن رئیس جمهوری حتی اگر کار به مرحله استیضاح نهایی برسد، دموکرات‌ها هنوز به ادامه گام‌های خود اصرار دارند و درخواست هفته گذشته برندا لورنس، عضو دموکرات کنگره را برای اکتفا کردن به نکوهش رئیس جمهوری رد کردند.

در این میان، جمهوری‌خواهان بر سر میزان دخالت آقای ترامپ و حامیانش در کنگره در این روند اختلاف پیدا کرده‌اند.

برخی از جمهوری‌خواهان با تأکید بر لزوم عملکرد قاطع در نکوهش این روند و معرفی آن به عنوان گامی غیر مشروع، فسادآلود و غیرعادلانه، معتقدند که مشارکت رئیس جمهوری، دعوت شاهدان از سوی او و ارائه احتمالی شواهد، و در نتیجه سربلند بیرون آمدن از این جریان، به سود او خواهد بود.

دونالد ترامپ در روزهای اخیر در این باره سخنی نگفته و بعد از سفر غافلگیرانه به افغانستان برای حضور در کنار سربازان آمریکایی در جشن شکرگزاری، در بازگشت برای بازی گلف به اقامتگاه خصوصی‌اش رفت.

سخنگوی کاخ سفید دو هفته پیش گفت رئیس جمهوری آماده است که روند استیضاح در سنا برگزار شود زیرا انتظار می‌رود که در سنا با رفتاری منصفانه بر اساس قانون اساسی آمریکا، روبه‌رو شود.

این سخنگو جریان یافتن این روند در سنا و نه مجلس نمایندگان را فرصتی مناسب برای شنیدن سخنان شاهدان و افراد دیگری که پیشتر در مباحثات کمیسیون اطلاعاتی مجلس نمایندگان به ریاست آدم شیف شرکت کردند، دانست اما بعداً ظاهرا نظر آقای ترامپ تغییر کرد.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، که قرار است تصمیم نهایی را در خصوص استیضاح رئیس جمهوری بگیرد، هنوز در این باره سخن قطعی بیان نکرده است.

اما خانم پلوسی هفته گذشته گفت که شاهد «نقض قانون اساسی بوده‌ایم» و «چاره‌ای جز اقدام نداریم».

به گفته نانسی پلوسی، رئیس جمهوری از اختیاراتش برای پیشبرد منافع خود «سوء استفاده کرده، به امینت ملی آمریکا لطمه زده… و سوگند ریاست جمهوری را نقض کرده است»؛ اتهاماتی که دونالد ترامپ آنها را رد می‌کند.

دموکرات‌ها که تنها در مجلس نمایندگان اکثریت دارند، در حال تلاش هستند که این روند تا آخر سال جاری میلادی، در چهار هفته دیگر، به مرحله رای‌گیری برسد.

اما محکوم شدن دونالد ترامپ در سنا که او را وادار به ترک کاخ سفید کند، نیازمند رای دو سوم از سناتورها است و نظر به داشتن اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا، احتمال آن بسیار کم تشخیص داده شده است.

XS
SM
MD
LG