لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۱

سودان «پیشنهاد ایران» برای ایجاد پایگاه دریایی را «رد کرده است»


تصویر مربوط به دسامبر ۲۰۱۲، پهلو گرفتن دو کشتی جنگی ایرانی در بندری در سودان را نشان می‌دهد. ایران و سودان اخیراً پس از چندین سال قطع رابطه روابط خود را از سر گرفته‌اند.
تصویر مربوط به دسامبر ۲۰۱۲، پهلو گرفتن دو کشتی جنگی ایرانی در بندری در سودان را نشان می‌دهد. ایران و سودان اخیراً پس از چندین سال قطع رابطه روابط خود را از سر گرفته‌اند.

گزارشی حاکی است که تهران برای متقاعد کردن سودان به در اختیار قرار دادن یک پایگاه دریایی دائمی به جمهوری اسلامی ایران در ساحل دریای سرخ، به خارطوم پیشنهاد کرد یک کشتی جنگی با توانایی حمل و پرواز بالگرد از روی عرشه آن به ارتش سودان بدهد اما سودان این پیشنهاد را «رد کرد».

روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال، یکشنبه ۱۳ اسفند به نقل از احمد حسن محمد، مشاور اطلاعاتی رهبر نظامی سودان، نوشت که ایران همچنین در برابر برخورداری از امتیاز فعالیت در پایگاه نظامی سودان، این مشوق را به سران خارطوم پیشنهاد کرد که پهپادهای انتحاری در اختیار سودان قرار دهد تا در نبرد میان ارتش این کشور با نیروهای شورشی به کار رود.

این مقام سودانی افزود ایرانی‌ها به ما گفتند از این پایگاه در سودان «برای گردآوری اطلاعات» استفاده خواهند کرد.

به گفته آقای محمد، خارطوم «پیشنهاد ایران را نپذیرفت» تا رابطه خود با آمریکا و اسرائیل را به مخاطره نیندازد.

سخنگوی هیئت نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک از اظهارنظر در خصوص مطلب وال‌استریت جورنال خودداری کرده است.

داشتن یک پایگاه دریایی در سواحل دریای سرخ تهران را قادر خواهد کرد تا بر مسیر پر رفت و آمد دریایی، در شرایطی نیز که شورشی‌های مورد حمایت ایران به کشتی‌های تجاری بین‌المللی حمله می‌کنند، کنترل بیشتری داشته باشد.

کنترل بر آبراه سوئز که برای اسرائیل اهمیت راهبردی دارد، می‌تواند یک امتیاز بزرگ به ایران تلقی شود.

وال‌استریت جورنال به نقل از مقامات آمریکایی نوشت تهران درنظر دارد از رابطه با ارتش سودان، برای تقویت اتحادهای منطقه‌ای خود با نیت اِعمال بیشتر قدرت در آبراه‌های دریای سرخ بهره بگیرد.

سودان از آغاز حکومت ژنرال عمر البشیر در اواخر دهه هشتاد میلادی تا سه دهه بعد از آن روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران داشت و گزارش‌های بین‌المللی متعددی حاکی از انتقال جنگ‌افزار ایرانی از راه سودان برای گروه‌های فلسطینی مورد حمایت جمهوری اسلامی در غزه از راه شمال آفریقا بود.

شماری از حملات هوایی در خاک سودان در همان دوره به اسرائیل نسبت داده شد تا از انتقال تسلیحات برای گروه‌های فلسطینی جلوگیری شود.

با این حال، پس از حاد شدن روابط تهران و ریاض در آغاز سال ۲۰۱۶، دولت خارطوم نیز با تهران قطع رابطه کرد.

ژنرال عبدالفتاح برهان، رهبر حکومت نظامی که در سال ۲۰۱۹ پس از کنار زدن عمر البشیر به روی کار آمد، با هدف رفع تحریم‌های غربی علیه کشورش رابطه با آمریکا را بهبود بخشید و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت، نیز سودان را در میان کشورهایی که آماده امضای پیمان عادی‌سازی رابطه با اسرائیل هستند، قرار داد.

ژنرال برهان تا حال نتوانسته مخالفان سیاسی خود را به نهایی کردن توافق صلح با اسرائیل متقاعد کند.

نیروهای حوثی از آغاز جنگ میان ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس در باریکه غزه، با ادعای حمایت از فلسطینیان، کشتی‌های تجاری در مسیر دریای سرخ، باب‌المندب و فراتر از آن را هدف حمله قرار داده‌اند. گروه حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

در دوره اخیر و در حاشیه جنگ اسرائیل در غزه، بار دیگر روابط تهران با خارطوم نیز گرم شده و وزیران خارجه و رؤسای جمهوری دو کشور در نشست‌های منطقه‌ای و جهانی دیدارهایی با یکدیگر داشته‌اند.

اعلام ازسرگیری روابط تهران و خارطوم با روز ۱۷ مهر امسال، دو روز پس از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل مصادف شده بود.

ارتش سودان از حدود ۱۰ ماه پیش با نیروهای نظامی به رهبری ژنرال محمد حمدان دقلو بر سر کنترل حکومت درگیر جنگ داخلی است و در هفته‌های اخیر توانسته کنترل مناطق مهمی از خارطوم و اُم دُرمان، دومین شهر بزرگ کشور را دوباره بدست بگیرد.

به گفته مشاور اطلاعاتی رهبری نظامی سودان، کشور او در نبرد با نیروهای ژنرال دقلو ناچار به خرید پهپادهای سات ایران شده‌است. او این پهپادها را «دقیق» نامید.

خبرگزاری بلومبرگ ماه گذشته نوشت پهپادهای «مهاجر-۶» از سوی ایران به سودان تحویل شده که به جنگ داخلی این کشور دامن زده و تازه‌ترین مداخله خارجی در این سرزمین راهبردی در شمال آفریقا است.

سفیر آمریکا در خارطوم ماه گذشته گفت دولت جو بایدن از ارسال تسلیحات ایرانی به سودان «شدیداً نگران است».

جیم ریش، از سناتورهای جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی مجلس سنا، هفته گذشته گفت تهران به سرعت دوباره در حال گسترش حضور نظامی خود در سودان است.

وب‌سایت سمافور دهم اسفند به نقل از مقامات آمریکایی و غربی نوشت گسترش روابط نظامی ایران و سودان خطر تشدید و گسترش جنگ داخلی در سودان و سرایت آن به منطقه را دربردارد.

با استفاده از: وال استریت جورنال، العربیه، بلومبرگ، سمافور، رادیو فردا؛ ف.ر. / پ.پ
XS
SM
MD
LG