آمريکا: گزارش البرادعی درباره ایران فرصت ِ از دست رفته ديگری است

آمريکا در واکنش به گزارش روز پنج شنبه محمد البرادعی در باره برنامه هسته ای ايران، اين گزارش را "فرصت از دست رفته ديگری برای رفع نگرانی های بين المللی" خواند.
گوردن دوگيد، سخنگوی وزارتخارجه آمريکا از ايران خواست تا غنی سازی اورانيوم را به تعليق در آورد و افزود که" عدم پايبندی ايران به تعهدات هسته ای بين المللی اش و عدم شفافيت در پاسخگوئی به ابهام های موجود، مانع از آن می شود که جامعه بين المللی بپذيرد که برنامه هسته ای ايران صرفا صلح آميز است."
محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه، در گزارش تازه ای خود گفت که ايران غنی سازی اورانيوم را متوقف نکرده است و با بازرسان آژانس نيزهمکاری نمی کند. آقای البراداعی افزوده بود که ايران در عين حال از آبان ماه گذشته تنها ۱۳۶ سانتريفيوژ به ۳۸۰۰ سانتريفيوژ فعال ِ قبلی خود افزوده که نشان می دهد روند نصب اين سانتريفيوژها و توسعه دستگاهها غنی سازی اورانيوم بسيار کندتر شده، اما همزمان، ايران ذخيره اورانيوم غنی شده با غلظت پائين خود را به ۱۰۱۰ کيلوگرم رسانده است.
به گفته يکی از مسئولان آژانس که نامش برده نشده، اين مقدار ذخيره اورانيوم با غظت پائين در صورت پردازش و تبديل شدن به اورانيوم غنی شده با غلظت بالا می تواند برای ساختن يک بمب اتمی کافی باشد، اما به چند سال کار نياز دارد.

علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس، در واکنش گفته است که گزارش البرادعی در باره ايران چيز جديدی نداشت.