کنفرانس افغانستان در لاهه گشایش یافت

کنفرانس یک روزه افغانستان امروز(سه شنبه) با حضور نمایندگان 80 کشور و نهاد بین المللی در لاهه هلند گشایش یافت. هدف از برگزاری این کنفرانس، تجدید تعهد بین المللی به برقراری امنیت و ثبات در افغانستان و پاکستان و به طور کلی در منطقه است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا که در این کنفرانس حضور دارد درباره برگزاری آن گفت:" ما خوب می دانیم که چنین ماموریتی مستلزم چه فداکاریهایی- خواه فردی و خواه جمعی- بوده است. اما این ماموریت بسیار موفقیت آمیز بوده است. در واقع "بازبینی استراتژیک" ما بر پایه بسیاری از نظرها و اصولی قرار دارد که هلندی ها در افغانستان ارائه دادند."

از ایران محمد مهدی آخوند زاده، از معاونان وزارت خارجه جمهوری اسلامی، درراس یک هیئت نمایندگی در این کنفرانس شرکت دارد.

خانم کلینتون پیش از آغاز نشست امروز ابراز امیدواری کرده بود که ایران با «ایده های سازنده ای » برای برقراری ثبات در افغانستان در این کنفرانس شرکت کند. وزیر خارجه آمریکا در عین حال گفته بود قصدی برای دیدار دوجانبه با نماینده ایران ندارد.

محمد مهدی آخوند زاده ساعاتی پیش از آغاز کنفرانس بر مخالفت جمهوری اسلامی با حضور نیروهای خارجی در منطقه تاکید کرد و گفت به نظر ایران این نیروها قادر نخواهند بود صلح، امنیت و ثبات را به افغانستان بیاورند.

باراک اوباما اعلام کرده است که 21 هزار سرباز دیگر به افغانستان اعزام خواهند شد.