باراک اوباما در دانشگاه قاهره سخنرانی کرد

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا امروز(پنج شنبه) درتالار بزرگ دانشگاه قاهره دربرابر دو هزار نفر سخنرانی کرد.

آقای اوباما در آغاز سخنانش گفت: به قاهره آمده است تا فصل جديدی را در روابط آمريکا با جهان اسلام بگشايد، اما اين تغيير يک شبه روی نخواهد داد. او گفت: جو بدگمانی و اختلاف ميان آمريکا و مسلمانان، بايد پايان يابد و تجربيات مشترک بايد آنها را به يکديگر نزديک کند. او افزود: بايد با افراط گرايی خشونت بار مقابله شود، چراکه اسلام با اينگونه اعمال سازگار نيست.

باراک اوباما در ارتباط با مسائل فلسطينی ها و اسرائيل گفت: رابطه آمريکا واسراييل، مستحکم و ناگسستنی است اما وضعيت ِ کنونی نيز برای فلسطينی ها غير قابل تحمل است و آمريکا به خواسته های مشروع آنها بی اعتنا نخواهد بود. آقای اوباما افزود که هم اسراييلی ها و هم فلسطينی ها بايد به تعهدات خود پايبند باشند. او گفت: فلسطينی ها بايد دست از خشونت بردارند و حماس نيز بايد حق موجوديت اسراييل را به رسميت بشناسد. او همچنين تاکيد کرد آمریکا ساخت شهرک های یهودی نشین را مشروع نمی داند وزمان آن فرا رسيده که اسراييل اینکار را متوقف کند.

باراک اوباما درباره هلوکاست گفت: شش ميليون يهودی که بيشتر از جمعيت یهودی امروز اسرائيل است، درآلمان نازی کشته شدند. انکار اين واقعيت، بی پايه، جاهلانه و نفرت انگيز است. او افزود: تهديد اسرائيل به نابودی و تکرار کليشه های زشت درباره يهوديان عميقا اشتباه است و فقط خاطرات تلخ را بياد اسرائيلی ها می آورد و مانع از دست يابی به صلح در منطقه می شود.

رئيس جمهوری آمريکا در دانشگاه قاهره درباره ايران گفت: مسائل زيادی ميان دو کشور وجود دارد که بايد بر سر آنها گفتگو شود و آمريکا آماده است برای غلبه بر دهه ها، بی اعتمادی ميان دو کشور، بی قيد و شرط و براساس احترام متقابل گام بردارد. اما وقتی به مسئله هسته ای می رسد، برای همه طرف های ذينفع روشن است که رو در رويی ِ دو کشور اکنون به نقطه تعيين کننده ای رسيده است. فقط منافع آمريکا مطرح نيست بلکه اين برنامه می تواند به مسابقه تسلحياتی در منطقه و طی مسيری بسيار خطرناک منجر شود.
اوباما گفت که ايران حق دارد از انرژی هسته ای مسالمت آميز برخوردار شود اما بايد پيمان های بين المللی را رعايت کند.

رئيس جمهوری آمريکا در بخشی از سخنانش درباره دمکراسی گفت: هيچ نظام حکومتی را نمی توان و نبايد به ديگران تحميل کرد اما اين امر از تعهد او به حاکميت اراده مردم برمردم نمی کاهد.

ساعاتی پيش از سخنرانی آقای اوباما، آيت الله خامنه ای در سخنانی در تهران، بمناسبت روز وفات آيت الله خمينی گفته بود که آمريکا در خاورميانه "به شدت منفور" است. رهبر ايران گفت: اين احساس ِ نفرت، تنها با شعارقابل تغيير نخواهد بود.

روز چهارشنبه نيز، اسامه بن لادن، رهبر القاعده، گفته بود که اوباما، با سياست هايش، «بذر نفرت و همچنين انتقام جويی عليه ايالات متحده را می پاشد.»