هاشمی رفسنجانی خواستار بازگرداندن اعتماد به مردم شد

نماز جمعه امروز تهران به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزارشد. آقای رفسنجانی در هشت هفته گذشته در نمازهای جمعه حاضر نشده بود.
هاشمی رفسنجانی در آغاز، از حاضران خواست تا شعارهايی که سبب اختلال در آرامش شود، ندهند و گفت « اجازه بدهيد از اين فرصت برای ايجاد آينده بهتر در کشور استفاده کنيم.»
او در خطبه اول خود به روايتی اشاره کرد و گفت که پيامبر اسلام به حضرت علی گفته بود"اگر ديدی مردم راضی بودند و تو را با اجماع،که البته نسبی است، قبول کردند، بپذير. اگر احتراز کردند، بگذار هر کاری می خواهند بکنند.»
هاشمی رفسنجانی در رابطه با انتخابات و رويدادهای پس از آن گفت که «بخش بزرگی از مردم به نتيجه اين انتخابات ترديد داردند و برای جلب اعتماد آنها بايد کاری کرد.» او افزود که در و ضعيت جاری، نيازی به نگهداری اين همه زندانی سياسی نيست و خواستار آزادی فوری رهبران و زندانيان اصلاح طلب و دلجويی از خانواده های آسيب ديده و سوگ وار شد. او ادامه داد که « می توان گفت که کشور در حالت بحرانی است اما همه ما اعضای يک خانواده هستيم و اميدوارم که اين دوره سخت را پشت سر بگذاريم.» آقای رفسنجانی از عملکرد شواری نگهبان در انتخابات نيز انتقاد کرد.
آقای رفسنجانی گفت که « جمهوريت و اسلاميت نظام هردو بايد حفظ شود و کل اجزای حکومت بايد در چارچوب قانون عمل کنند. » او سپس گفت که برای حفظ اعتماد مردم پيشنهادهايی را با برخی از اعضای مجلس خبرگان و مجمع تشخيص مصلحت نظام در ميان گذاشته است.
او خواستار فراهم شدن فضايی شد که همه بتوانند حرفشان را بدون دعوا و مشاجره بزنند و از راديو و تلويزيون دولتی ايران خواست تا چنين فرصتی را به مردم بدهد.

جبهه مشارکت ايران اسلامی نيز در بيانيه ای از مردم در تهران خواسته بود تا در نماز جمعه امرو زشرکت کنند و آنها را به حفظ آرامش و حرکت در چهارچوب قانون دعوت کرده بود. اين جبهه در بيانيه خود همچنين به مسئولين و آنچه که «گروههای اقتدارگرا» خوانده شده ، هشدار داده بود «از ايجاد هرگونه خلل و نا آرامی در صفوف نمازگزاران اجتناب کنند و نگذارند هزينه های بيشتری به کشور و مردم تحميل شود.»

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی اعلام کرده بودند که برای نشان دادن اعتراض خود به اعلام پيروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری و سرکوبی معترضين، در نماز جمعه امروز شرکت می کنند.
به گزارش خبرگزاری ايلنا، همزمان با شروع نماز جمعه، تلفن های همراه مناطق منتهی به ميدان انقلاب ، وليعصر، بلوار کشاورز، خيابان انقلاب، خيابان جمهوری ، ميدان فردوسی نيز قطع شده است.
خبرگزاری ها همچنين از حضور وسيع معترضين در نماز جمعه امروز گزارش دادند. همچنين گزارش ها حاکی است که طرفداران ميرحسين موسوی شعارهای «الله اکبر» سر دادند و طرفداران محمود احمدی نژاد شعارهايی بر عليه هاشمی رفسنجانی و در حمايت از خامنه ای می دادند و او را «منافق» می خواندند. ماموران انتظامی با گاز اشک آور و باتوم در خيابانهای اطراف دانشگاه تهران می کوشيدند معترضين را متفرق کنند. به گفته شاهدان شماری از معترضين بازداشت شده اند.