واکنش ها به سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی

سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه که بر کسب مشروعیت حکومت از طریق بازیابی اعتماد مردم، آزادی رسانه ها، آزادی بازداشت شدگان اخیر و دلجویی از خانواده قربانیان تاکید داشت، با واکنش های موافق و مخالفی روبرو شد.
آیت الله محمد یزدی عضو شورای نگهبان، روز شنبه در جمع خبرنگاران در قم با انتقاد از آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: "مشروعیت حاکمیت در اسلام از طرف خداوند است." او آقای رفسنجانی را به "دامن زدن به اغتشاشات" متهم کرد.
حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه تندروی کیهان نیز با انتقاد از سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به پشتیبانی از "قانون شکنان" متهم کرد.
آقای رفسنجانی در نماز جمعه تهران از اتفاقات پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران با عنوان «بحران» و «دوران تلخ» ياد کرد
این در حالی ست که جبهه مشارکت ایران اسلامی، که از احزاب اصلاح طلب ایران است در بیانیه ای که روز جمعه منتشر کرد، نوشت: پیشنهادهای آقای رفسنجانی می تواند «نقطة شروعی باشد که حاکميت با اجابت آنها گامی به سوی بازسازی اعتماد از دست رفته بردارد.»
حزب اعتماد ملی متعلق به مهدی کروبی سخنان آقای رفسنجانی را در جهت تلطیف و تعدیل فضا دانست. وروزنامه اصولگرای جمهوری اسلامی مواضع آقای رفسنجانی را با نامیدن او به عنوان مرد بحران ستود.