اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل آغاز شد

شصت و چهارمين اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز در مقر اين سازمان در نيويورک با سخنرانی رئيس جمهوری برزيل آغاز شد. رئيس جمهوری برزيل رفتار بی محابای بازارهای مالی و جزم های اقتصادی را دليل بحران مالی جهانی دانست و گفت که رهبران جهان برغم ظهور نشانه های بهبود وضع اقتصادی بايد همچنان قاطعانه به يافتن راه حل اين مشکل ادامه دهند.
پس از او باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، برای نخستين بار در سازمان ملل سخنرانی کرد. آقای اوباما گفت که دولت او کوشيده درگفتار و کردار الگويی برای سايرين باشد اما آمريکا نمی تواند به تنهايی حلال همه مشکلات جهان باشد و زمان آن رسيده که همه کشورها با عمل به مسئوليت هايشان در حل اين مسائل مشارکت کنند. رئيس جمهوری آمريکا در مورد انرژی هسته ای نيز گفت هيج کشوری نمی تواند کشور ديگری را از برخورداری از انرژی هسته ای مسالمت آميز محروم کند. او افزود که همچنان به حل ديپلماتيک مسائل هسته ای ايران و کره شمالی متعهد است و اين کشورها بايد پاسخگوی رفتار خود باشند.رئیس جمهوری آمریکا براین نکته تاکید کرد که دمکراسی را نمی توان از بیرون بر هیچ ملیت تحمیل کرد اما این امر به هیچ وجه از تعهد آمریکا به دفاع از حقوق بشر در سطح جهان نمی کاهد. او همچنین به اهمیت صلح خاورمیانه اشاره کرد.
معمر قذافی، رهبر لیبی و روسای جمهوری ترکمنستان، فرانسه، نخست وزیر بریتانیا، روسای جمهوری چین، روسیه، جمهوری اسلامی ایران و اوکراین از سخنرانان دیگر نشست امروزند.
آلمان هشدار داده است اگر محمود احمدی نژاد باردیگر هلوکاست را نفی کند، نمایندگانش جلسه را ترک خواهند کرد.
همزمان ایرانیان و خارجیان معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوی ایران، در مقابل سازمان ملل گرد آمده اند. جمعی از یهودیان افراطی مذهبی ضد اسرائیل نیز دست به تجمعاتی زده اند.