آژانس بين المللی انرژی اتمی به رسيدن توافق با جمهوری اسلامی اميدوار است

در پی نخستين پاسخ جمهوری اسلامی به طرح نظارت بر غنی سازی اورانيوم ِ ايران، «آژانس بين المللی انرژی اتمی» ابراز اميدواری کرده است که بزودی به توافقی با جمهوری اسلامی دست يابد.
آژانس در بيانيه يی اعلام کرده است که روز گذشته (پنجشنبه)، در پی آن چه «پاسخ اوليه» تهران به طرح پيشنهادی جامعه بين الملل توصيف شده، محمد البرادعی، مدير کل آن « آژانس»، رايزنی هايی را با جمهوری اسلامی و ديگر طرف های ذيربط آغاز کرده است.
بر پايه برنامه پيشنهاد شده به جمهوری اسلامی، بخش عمده اورانيوم کمتر غنی شده ی ِ ايران به روسيه و سپس به فرانسه فرستاده خواهد شد تا پس از تبديل آن به ميله های سوختی، به ايران بازگردانده شود.

با اين حال، بر پايه گزارش های تاييد نشده رسانه های دولتی جمهوری اسلامی، سران تهران، برغم پشتيبانی سازمان ملل، آمريکا، روسيه و فرانسه از پيشنهاد ياد شده، خواستار تغييراتی عمده در آن اند.

آمريکا و فرانسه از تهران خواسته اند پاسخ قاطع و شفافی به اين پيشنهاد بدهد. هدف اين پيشنهاد کاهش ذخيره اورانيوم غنی شده در ايران تا حديست که نگرانی های جهان غرب از آن چه تلاش پنهانی جمهوری اسلامی در راه توليد بمب اتمی خوانده شده است، تسکين يابد. جمهوری اسلامی بر صلح آميز بودن برنامه هسته يی اش همواره تاکيد کرده است.

محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی روز گذشته (پنجشنبه) گفت: ايران و قدرت های جهانی آماده اند تا از مرحله رويارويی به سوی مرحله همکاری های هسته يی با يک ديگر حرکت کنند. آقای احمدی نژاد، همزمان، بار ديگر يادآور شد که ايران از حق داشتن برنامه صلح آميز هسته يی سر سوزنی هم عقب نشينی نخواهد کرد.