اتحاديه اروپا از ايران خواست به پيش نويس مذاکرات وين پايبند باشد

سران کشورهای عضو اتحاديه اروپا با ابراز نگرانی شديد از تحولات مربوط به پرونده هسته‌ای ايران، از جمهوری اسلامی خواستند، به توافق اخير بر سر برنامه اتمی‌اش پايبند باشد.

به گزارش آسوشيتدپرس سران کشورهای عضو اتحاديه اروپا پس از پايان نشست دو روزه خود در بروکسل با انتشار بيانيه‌ای با ابراز «نگرانی عميق از تحولات مرتبط با برنامه اتمی ايران و ادامه سرپيچی تهران از پايبند ماندن به تعهدات بين‌المللی‌اش» از جمهوری اسلامی خواستند، با پيشنهاد مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در باره تأمين سوخت مورد نياز رآکتور تحقيقاتی تهران موافقت کند.

جمهوری اسلامی پنجشنبه گذشته و با يک هفته تاخير به اين پيشنهاد پاسخ داد و آسوشيتدپرس از قول ديپلمات‌های غربی نوشته است که جمهوری اسلامی در پاسخ خود اين پيشنهاد را رد کرده است.

پس از نشست وين که در مهرماه سال جاری برگزار شد، محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد: ايران با روسيه، فرانسه و آمريکا بر سر پيش‌نويسی برای تهيه سوخت رآکتور تحقيقاتی تهران به توافق رسيده است.

در اين ميان خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايرنا، از فول يک مقام آگاه با بيان اين که «پيام تهران اساساً حاوی پاسخ به پيش‌نويس توافقنامه نبوده» گزارش داد: جمهوری اسلامی تنها نگاه مثبت خود به مذاکرات را اعلام کرده و «پاسخ خود را در مذاکره اعلام خواهد کرد.»