ايران سطح همكارى با آژانس بين‌المللى انرژى اتمى را محدود مى كند

رييس سازمان انرژى اتمى ايران با تأكيد بر ساخت مراكز تازه غنى‌سازى اورانيوم اعلام كرد كه جمهورى اسلامى از اين پس تنها در مهلت مقرر در «ان پى تى» اطلاعات مربوط به اين سايت‌ها را در اختيار آژانس بين‌المللى انرژى اتمى قرار مى‌دهد.
على اكبر صالحى همچنين در گفت‌وگو با خبرگزارى مهر افزوده است كه «بر اساس خواست مجلس شوراى اسلامى سطح همكارى ايران با آژانس بين‌المللى انرژى اتمى محدود خواهد شد».
وى در توضيح «كاهش سطح همكارى‌هاى ايران با آژانس» گفته است: «همكارى‌ها صرفاً به سطح توافق‌نامه پادمان كاهش خواهد يافت و از اين پس مواردى از قبيل اعلام زودهنگام تأسيساتى همانند " فوردو" را دربر نخواهد گرفت».
مقام‌هاى جمهورى اسلامى ايران با استناد به پادمان اوليه پيمان منع گسترش جنگ‌افزارهاى هسته‌اى، ان‌پى‌تى، مى گويند كه تنها ۱۸۰ روز پيش از به‌كارگيرى مواد هسته‌اى، بايد آژانس بين‌المللى انرژى اتمى را از وجود تأسيسات جديد مطلع سازند.
اين در حالى است كه آژانس بين‌المللى انرژى اتمى با استناد به تغييرات صورت گرفته در پادمان در سال ۱۹۹۲ از كشورهاى عضو مى‌خواهد، پيش از آغاز به ساخت تأسيسات هسته‌اى جديد، اين نهاد ناظر بين‌المللى را از طرح‌‌هاى خود آگاه كنند.