اوباما مقاومت مردم ايران را «تحسين برانگيز» خواند


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه در نخستين اظهار نظر صریح خود نسبت به رويدادهای خونين ايران در روز عاشورا، واکنش خشونت بار حکومت جمهوری اسلامی ايران در قبال تظاهرات مسالمت آميز ايرانيان را شديدا تقبيح و محکوم کرد.

رييس جمهور آمريکا که در يک کنفرانس خبری در هاوايی شرکت جسته بود گفت: «ايالات متحده، همراه با جامعۀ جهانی، خشونت و سرکوب ظالمانۀ شهروندان ايران [توسط دولت آن کشور] را به شدت محکوم می کند؛ خشونتی که به دستگيری ها، زخمی شدن ها و حتا مرگ ايرانيان انجاميده است.»

آقای اوباما گفت: «برای ماه ها، مردم ايران، چيزی جز اعمال حقوق جهان شمول خود نخواسته اند و هر بار که اين خواستۀ خود را بيان کرده اند، حتا در روزهای مذهبی نيز، با مشت آهنين و بی رحمی روبرو شده اند، و هر بار جهان، با تحسين شهامت و ارادۀ ايرانيان، نظاره گر اين رويدادها بوده است. نظاره گر مردمی که بخشی از تمدن بزرگ و ديرپای ايران به شمار می روند.»

رييس جمهور آمريکا افزود :«ما خواستار آزادی فوری تمامی کسانی هستيم که ناعادلانه در ايران بازداشت شده اند. ما شاهد رويدادهای شگفت‌آور و فوق العاده ای هستيم که [در ايران] به وقوع پيوسته و من اطمينان دارم تاريخ در کنار کسانی خواهد بود که در پی عدالت هستند.»