فرانسه و روسیه، گفته ایران مبنی بر دریافت پیشنهاد جدید برای مبادله با سوخت را تکذیب کردند

درحالیکه صبح امروز علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران از دریافت پیشنهاد جدید مبادله ی سوخت خبر داد، ساعاتی بعد روسیه و فرانسه ارائه ی چنین پیشنهادی را تکذیب کردند.

وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد تنها پیشنهاد رسمی داده شده به ایران، پیشنهادی است که ماه اکتبر سال گذشته، آژانس بین المللی انرژی اتمی آن را به ایران ارائه داده بود. به گفته وزارت خارجه فرانسه تهران هنوز پاسخ راضی کننده ای به این پیشنهاد نداده است.

همچنین بنا بر گزارش خبرگزاری اینترفکس وزارت خارجه ی روسیه ارائه ی پیشنهاد تازه به ایران را برای مبادله ی اورانیوم غنی شده، رد کرده است. این خبرگزاری به نقل از یک مقام وزارت خارجه روسیه گفته است که روسیه، آمریکا و فرانسه تنها از پیشنهادی که پیشتر به ایران داده شده بود، حمایت کرده اند.

کشورهای گروه پنج به علاوه یک، از تهران خواسته بودند که اورانیوم غنی شده ایران به میزان ۳/۵ درصد را به کشوری دیگر بفرستد و در مقابل سوخت ۲۰ درصدی را که برای رآکتور تهران لازم دارد، دریافت کند. این پیشنهاد را در آن زمان تهران نپذیرفت و از هفته ی گذشته اعلام کرد راسا غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را آغاز کرده است.