ملکه بریتانیا از پاپ در اسکاتلند استقبال کرد

پاپ، بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک های جهان، برای دیداری رسمی از بریتانیا امروز، پنجشنبه، وارد «ادینبرا» یا «ادینبورگ»، مرکز اسکاتلند شد، و الیزابت دوم، ملکه بریتانیا از او استقبال کرد. این نخستین باری است که رهبر کاتولیک ها از بریتانیا رسماً دیدن می کند.

الیزابت دوم ملکه بریتانیا در اقامتگاهش در مرکز اسکاتلند، هنگام استقبال از پاپ، اندکی پس از ورود او، گفت:
"شما، در زمان های اخیر گفته اید که دین هرگز نمی تواند به ابزار نفرت بدل شود، و با در میان آوردن نام خدا، هرگز نمی توان شر و خشونت را توجیه کرد. امروز، ما در این کشور، وفادار به این تعهد، متحد با یک دیگر ایستاده ایم. ما معتقدیم که آزادی پرستش در قلب جامعه بردبار و مردمسالار ما جای دارد.»

در این سفر، پاپ امیدوار است که روابط نامطلوب میان کلیساهای کاتولیک و «انگلیکن» وابسته به انگلستان را بهبودی بخشد. با این حال، سایه رسوایی های مربوط به سوء استفاده جنسی کشیشیان کاتولیک، بر سفر پاپ به بریتانیا سنگینی می کند. این رسوایی ها، همراه با اعتراضات گسترده به سیاست های حرام شمردن بهره گیری از کندوم در آمیزش های جنسی، و در نتیجه آن خطر گسترش ابتلاء به «ایدز»، و نیز سیاست های پاپ در ضدیت با همجنسگرایی و سقط جنین، اعتماد مردم به فرقه کاتولیک را متزلزل کرده است.