دانشمند بریتانیایی جایزه پزشکی نوبل را ربود

«رابرت ادواردز» دانشمند فیزیولوژیست ۸۵ ساله بریتانیایی، بپاس تحول و تکاملی که در زمینه «لقاح در لوله آزمایش» یا «باروری در شیشه» پدید آورده است، جایزه پزشکی نوبل امسال، 2010، را از آن خود ساخت. فن آوری «باروری در شیشه» به میلیون ها زوج عقیم در گوشه و کنار جهان امکان داده است که صاحب فرزند شوند.

رابرت ادواردز در دهه ۱۹۵۰ میلادی پژوهش درباره روش «باروری در شیشه» را آغاز کرد. در این روش، تخمک ها در بیرون زهدان یا رحم بارور و سپس در آن کاشته می شود. نخستین بار در سال 1978، سی و دو سال پیش، نوزادی با بهره گیری از همین روش در بریتانیا به دنیا آمد.

کمیته نوبل در انستیتوی «کارولینسکا» ی سوئد، که جایزه پزشکی نوبل را اعطاء می کند، در بیانیه یی امروز اعلام کرد که پژوهش های علمی رابرت ادواردز "نمایشگر نقطه عطفی در تحول و تکامل پزشکی مدرن است."

نام برندگان امسال جوایز نوبل در رشته های فیزیک، شیمی، ادبیات، و صلح، بترتیب در روزهای سه شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه، و جمعه آینده اعلام خواهد شد.

برندگان امسال این جوایز هر کدام نزدیک به یک و نیم میلیون دلار جایزه نقدی، یک مدال طلا، و یک دیپلم افتخار دریافت می کنند.