کارشناسان سازمان ملل خواستار آزادی برنده چینی صلح نوبل شدند

چهار کارشناس سازمان ملل در زمینه حقوق بشر از چین خواستند که «لی یو شیائوبو» Liu Xiaobo ناراضی سیاسی زندانی در آن کشور و برنده جایزه صلح نوبل امسال را آزاد کند. بگفته این کارشناسان: "آقای لیو از مدافعان دلیر حقوق بشر است که از ضرورت احترام بیشتر به حقوق بشر پیوسته با مسالمت دفاع کرده است."

آقای «لی یو» هم اکنون، در ارتباط با انتشار نوشته یی بنام «منشور 08» در سال ۲۰۰۸ که در آن برای اصلاحات سیاسی و حقوقی و مدنی در چین فراخوان داده شده است، دوران محکومیت یازده ساله اش را در یکی از زندان های چین می گذراند. آقای «لی یو» تصمیم گرفته است که این جایزه، و یک و نیم میلیون دلار جایزه نقدی آن را به قربانیان سرکوبی تظاهرات هواداری از مردمسالاری در سال ۱۹۸۹ در میدان «تیان آن من» یا «صلح آسمانی» در بیجینگ (پکن سابق) تقدیم کند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، و چندین دولت عضو اتحادیه اروپا نیز پیشتر خواستار آزادی آقای «لی یو» شده بودند.

بیجینگ، در اعتراض به اعطای جایزه صلح نوبل ۲۰۱۰ به این ناراضی سیاسی، برنامه دیدار با یکی از وزیران نروژی را لغو کرده است. بگفته مسوولان دولتی نروژ، که جایزه صلح نوبل را کمیته یی در آن کشور بر می گزیند، «لیسبث برگ-هانسن» Lisbeth Berg-Hansen وزیر شیلات نروژ که هم اکنون در بیجینگ (پکن سابق) بسر می برد، قرار بود روز چهارشنبه آینده (پس فردا) با معاون وزارت کشاورزی چین دیدار و گفت و گو کند. چین و نروژ از صادرکنندگان عمده ماهی در جهان اند.