اوباما: آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا با فرصتی تاریخی مواجه است

باراک اوبا، رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی استراتژی جدید این کشور را در خاورمیانه و شمال آفریقا بیان کرد. او گفت فصل جدیدی آغاز شده و این کشور اکنون با فرصتی تاریخی مواجه است. آقای اوباما افزود سوال اکنون این است که آمریکا چگونه می تواند به تحولات واکنش نشان دهد. او تاکید کرد که آمریکا سیاست حمایت از حقوق بشرهمراه با اصلاحات اقتصادی را دنبال می کند و باید به مردم نشان دهد که قدرت آنها بیشتراز دیکتاتورهاست و اینکه آمریکا با خشونت و سرکوب مخالف است و مردم این کشورها حق برخورداری از ارزش های جهانی ِ آزادی بیان و تجمعات، حاکمیت قانون و حق انتخاب رهبرانشان را دارند. او تاکید کرد که منافع آمریکا با منافع مردم منطقه در تضاد نیست.
اوباما گفت که کشورش نمی خواهد بزور رژیمی را تغییر دهد اما مورد لیبی که قذافی به کشتار مردمش پرداخته، مداخله ویژه ای را می طلبید. او همچنین درباره سوریه گفت که بشار اسد الگوی ایران را دنبال می کند و به سرکوب خونین مردمی که بطور مسالمت آمیز اعتراض می کنند دست زده اما اسد یا باید اصلاحات کند یا برود و در مورد ایران نیز آمریکا بر حقوق بنیادی مردم این کشور پافشاری خواهد کرد.
اوباما در مورد بحرین گفت که دولت بحرین حق دارد حاکمیت قانون را برقرار کند اما خواست های مشروع مردم این کشور برای اصلاحات نباید نادیده گرفته شود و دولت و مخالفان باید به مذاکره بپردازند.
او افزود که اصلاحات سیاسی به تنهایی کافی نیست بلکه اصلاحات اقتصادی و فراهم آوردن فرصت برای خلاقیت ها نیز ضروری است و امریکا در این زمینه به مردم منطقه کمک می کند. به همین منظوردر آغاز، از صندوق بین المللی پول و بانک جهانی خواسته است طرحی بر ای کمک به مصر و تونس در نشست هفته آینده گروه هشت ارائه دهند.
او افزود آمریکا همچنین یک میلیارد دلار از بدهی مصری را می بخشند.
اوباما در باره صلح خاورمیانه باردیگر برلزوم تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل بر اساس مرزهای 1967 از طریق مذاکره میان دو طرف تاکید کرد.