امريکا طرح تحريم‌های ايران عليه خود را تلافی‌جويی ناشيانه خواند

ايالات متحده‌ی امريکا اقدام جمهوری اسلامی ايران در زمينه‌ی طرح محاکمه‌ی غيابی ۲۶ تن از مقامات آمريکايی را تلافی‌جويی ناشيانه خواند.

ويکتوريا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی امريکا، روز سه‌شنبه با اعلام اينکه واشينگتن در جريان اين اقدام جمهوری اسلامی ايران قرار گرفته است اين اقدام را چيزی بيش از تلاشی ناشيانه برای منحرف کردن افکار عمومی از نقض حقوق بشر در ايران ندانست.

اسماعيل کوثری، نايب رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران روز دوشنبه اعلام کرده بود طرحی در صحن علنی مطرح خواهد شد که بر اساس آن ۲۶ مقام امريکايی به صورت غيابی در دادگاه‌های داخلی محاکمه و سپس به دادگاه‌های صالح بين‌المللی معرفی خواهند شد.

اين نماينده‌ی مجلس نامی از ۲۶ مقام امريکايی نبرده است اما به نظر می‌رسد اين مقامات، همان کسانی باشند که پيش از اين هم مجلس ايران آنها را تحريم کرده بود.
دانلد رامسفلد، وزير دفاع سابق امريکا و جانشين او ، پل ولفوويتز از جمله اين افراد هستند.

اقدام مجلس شورای اسلامی ايران عليه مقامات امريکايی پس از آن صورت می‌گيرد که سازمان ملل متحد گزارشگری ويژه برای گزارش نقض حقوق بشر در ايران تعيين کرده است.

امريکا همچنين سال گذشته تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی ايران را به اتهام شرکت در سرکوب مخالفان حکومت، پس از انتخابات رياست‌جمهوری در ايران، در فهرست تحريم‌های خود قرار داد.