روسیه پیشنویس قطعنامه‌ای برای پایان دادن به خونریزی‌ها در سوریه دراختیارِ اعضای شورای امنیت گذاشت

روسیه روز پنجشنبه پیشنویس یک قطعنامه مبتکرانه از جانب خود را که می گوید می‌تواند به خونریزی‌ها در سوریه پایان دهد، در اختیار 14 کشور دیگر عضو شورای امنیت قرارداد.

بنا بر گزارشها نمایندگان کشورهای غربی که این پیشنویس را بررسی کرده‌اند آنرا کافی ندانسته، اما اعلام آمادگی کرده‌اند که بر سر تنظیم پیشنویس قطعنامه‌ای دیگری که بتواند رژیم بشار اسد را به پایان دادن به سرکوب مخالفانش متعهد کند، با روسیه مذاکره کنند.

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل می گوید، پیشنویس ابتکاری روسیه هرچند شامل تحریمهای اقتصادی نمی شود اما مصرانه خواهان پایان دادن به خشونتها در سوریه است.

در همین حال هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفت، هرچند واشینگتن صد در صد با روسیه در مورد پیشنویس ِ مذکور موافق نیست اما چون روسیه برای نخستین بار اذعان می کند که مساله پایان دادن بحران سوریه باید در دستور کار شورای امنیت قرار بگیرد، امیدوار است بتواند با آن کشور درخصوص پایان دادن به خشونت‌ها، همکاری کند

روسیه و چین در میان 15 کشور عضو شورای امنیت، تنها اعضای دارای حق وتو هستند که تاکنون با صدور یک قطعنامه علیه حکومت بشار اسد مخالفت کرده اند.