آمريکا به رسميت شناخته شدن حق غنی سازی برای ايران در توافق ژنو را رد کرد


جان کری وزير امور خارجه آمريکا برسميت شاخته شدن حق غنی سازی اورانيوم برای ايران، در چارچوب توافق بدست آمده بين ايران و گروه پنج بعلاوه يک در ژنو را رد کرد .

جان کری روز يکشنبه در گفتگو با شبکه خبری . ای بی . سی آمريکا، در پاسخ به اين سوال که نظر آمريکا درباره حق غنی سازی برای ايران آری است يا خير گفت : "خير . حقی برای غنی سازی وجود ندارد. ما حق غنی سازی را به رسميت نمی‌شناسيم."

آقای کری گفت :ايران می تواند در خصوص غنی سازی در سطحی محدود و کاملا قابل راستی آزمايی برای تحقيق و توليد انرژی مذاکره کند.

وی گفت: آنهامی‌توانند در اين خصوص مذاکره کنند و در صورتی که قادر باشند شرايط اثبات صلح آميز برنامه هسته‌ای را محقق کنند،‌ خواهند توانست غنی سازی را در مقياس و حجمی مانند ديگر کشورها داشته باشند. بنابراين ايران موانع دشواری را پيش رو دارد تا چنين کاری را بکند. حقی وجود ندارد و در توافق حقی تضمين نشده است.

اين در حالی است که محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران روز يکشنبه در گفتگو با تلويزيون ايران گفت: در توافق با گروه پنج بعلاوه يک بر حق غنی سازی و ادامه فعاليت مراکز هسته‌ای ايران تاکيد شده است و قرار نيست هيچ ماده هسته‌ای از ايران خارج شود.