اجرای آتش بس سه روزه در حمص آغاز شد

خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد که روسیه می گوید طرفین درگیر در سوریه، بر سر اعلام آتش بس به مدت سه روز در شهر حمص توافق کرده اند. این آتش بس برای تخلیه حمص از غیر نظامیان و همچنین رساندن کمک های بشردوستانه از جمله غذا و دارو برقرار می شود.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرده است که سفارت این کشور در دمشق، نقشی فعالانه برای دستیابی به توافق ایفا کرده است. این بیانیه می‌افزاید که توافق نهایی بین مقام‌های محلی و هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه در این منطقه به دست آمده است.

بر مبنای این توافق همه کودکان، زنان و مردان بالای ۵۵ سال، به علاوه مجروحان می توانند منطقه جنگی ِ‌حمص را ترک کنند و برای کسانی که تصمیم به ماندن دارند،‌ کمک های بشردوستانه وارد این شهر می شود.

بنا بر گزارش‌ها اولین گروه غیرنظامیان بعد از ظهر امروز از حمص خارج شدند.

پیشتر اعلام شده بود که شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است برای بررسی قطعنامه ای برای رساندن کمک های بشردوستانه به حمص، تشکیل جلسه دهد. روسیه مخالف تصویب قطعنامه بود و معاون وزیر خارجه روسیه در این باره گفته است که مشکلات مردم سوریه با قطعنامه های به گفته او «سیاسی» برطرف نمی شود، بلکه احتیاج به اقدامات اساسی دارد.