رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا می گوید، پس از جلسه با مدیر کل آژانس « نگرانی های بیشتری» درباره بازرسی از برنامه اتمی ایران دارد

باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا می گوید در پی دیدار با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، قانونگذاران آمریکایی «نگرانی های بیشتری» درباره توافق جامع با ایران دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سناتور باب کورکر گفته است که این یک دیدار «اطمینان دهنده» نبوده است.

قانونگذاران منتقد توافق جامع، از یوکیا آمانو مدیر کل آژانس خواسته بودند تا برای توضیح درباره نحوه راستی آزمایی از برنامه هسته ای ایران، به کنگره برود و در جلسه ای خصوصی شرکت کند. آنها خواستار دسترسی به جزییات توافقی که بین ایران و آژانس در روز ۲۳ تیرماه به دست آمد، هستند.

یوکیا آمانو در پی این دیدار و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از او درباره جزییات «نقشه راه» پرسیده شده و او گفته است که «تعهدات قانونی‌اش ایجاب می کند که پادمان‌ها محرمانه بماند و این یکی از عناصر اساسی رژیم پادمان های بین المللی است».

آژانس، ایران و دولت آمریکا گفته اند اینگونه توافق ها بین این نهاد بین المللی و کشور امضاکننده آن، باید محرمانه بماند. این توافق نقشه راهی برای راستی آزمایی از اقدامات کنونی و گذشته ایران است که آژانس گفته است در صورت همکاری ایران، می تواند تا پایان سال جاری میلادی دراین باره گزارش دهد.