جایزه نوبل ادبیات به یک نویسنده و روزنامه نگار اهل بلاروس رسید


بنیاد نوبل اعلام کرد که جایزه ادبی سال ۲۰۱۵ خود را به «سوِتلانا الکسیِویچ» * نویسنده و روزنامه نگار اهل کشور بلاروس اهدا می‌کند.

بیانیه نوبل در توصیف علت اهدای اینجایزه گفته است: به خاطر متن‌های چند صدایی او و همچنین بنای یادبودی که از رنج و شجاعت در زمانه ما با آثارش برافراشته است، اینجایزه به او تعلق می‌گیرد.
او به عنوان روزنامه نگار، برای انجام مصاحبه‌هایش با شاهدان وقایع دردناکی چون بازماندگان جنگ جهانی دوم، حمله شوروی به افغانستان، سقوط اتحاد شوروی، و حادثه اتمی چرنوبیل شناخته می‌شود.
خانم آلکسویچ همین سبک و سیاق را در آثار ادبی‌اش نیز گسترش داد و با آثاری که با رویکردی عاطفی به حوادث تاریخی چون حادثه چرنوبیل یا سقوط شوروی و پساشوروی و یا جنگ افغانستان پرداخته‌اند، توجه زیادی را به خود جلب کرد.
«سوِتلانا آلکساندروونا آلِکسیِویچ»، نویسنده و روزنامه نگار ۶۷ سالۀ متولد اکراین از پدری بلاروس و مادری اکراینی در سال ۱۹۴۸ متولد شد.

جایزه ادبی یک میلیون دلاری نوبل، معتبر‌ترین جایزه جهانی در حوزه ادبیات است که هر ساله در کشور سوئد از سوی آکادمی نوبل در بخش ادبیات به یک نویسندۀ برگزیده اهدا می‌شود. /
* Svetlana Alexandrovna Alexievich