رئیس جمهوری مقدونیه از ناتوانی اتحادیه اروپا در حفاظت از مرزها انتقاد کرد

جورجه ایوانُف، رئیس جمهوری مقدونیه، از آنچه «ناتوانی اتحادیه اروپا در حفاظت از مرزها» و «کنترل بحران مهاجران» خواند، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای ایوانُف روز جمعه پیش از جلسه سازمان امنیت و همکاری اروپا در شهر رُم صحبت می‌کرد. به گفته او اروپا هم‌اینک «بیشتر از زمان جنگ سرد» دیوار و مرز داخلی درست کرده است اما، «از مرزهای خارجی غافل بوده است».

رئیس جمهوری مقدونیه وضعیت فعلی در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا را ناقض سیاست منطقه بدون مرز اروپا دانست که باعث شده بسیاری از کشورهای عضو بار دیگر بازرسی‌های مرزی را برقرار کنند.

مقدونیه خواستار عضویت در اتحادیه اروپا است، اما به تازگی به رغم مخالفت مقام‌های اروپایی، در مرز با یونان سیم‌خاردار کشیده است.

یونان از مهم‌ترین مبادی ورودی پناهجویان به اروپا است، که از طریق دریا خود را به آنجا رسانده‌اند. «سازمان پزشکان بدون مرز» اعلام کرده است که حدود ۱۱۰۰۰ مهاجر غیرقانونی در مرز مقدونیه و یونان تجمع کرده‌اند و در صورتی که این تعداد به ۱۲۰۰۰ برسد اوضاع از کنترل خارج خواهد شد.

از آغاز سال جاری میلادی بیش از ۱۲۰ هزار نفر از طریق ترکیه وارد یونان شده‌اند. در سال گذشته میلادی ۸۵۰ هزار پناهجو و مهاجر غیرقانونی وارد یونان شده بودند.