باراک اوباما امروز برای دیدار با سران شورای همکاری خلیج فارس به ریاض رفت

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا امروز چهارشنبه به عربستان سفر کرد تا با پادشاه این کشور و دیگر سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض دیدار کند.

روز گذشته و پیش از سفر آقای اوباما، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا با محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در ریاض دیدار و در خصوص مسائل مختلف از جمله ایران گفتگو کرد.

پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون با اعلام این خبر گفت مقام‌های دو کشور در مورد منافع امنیتی مشترک، از جمله آنچه دخالت‌های ایران نامیده شده و نیز مقابله با افراط‌گرایی خشونت‌آمیز گروه‌هایی چون حکومت اسلامی گفت و گو کرده‌اند.

یک مسئول بلندپایه در وزارت دفاع آمریکا نیز خبرگزاری فرانسه گفته است تنها با هواپیماهای نظامی نمی‌توان با فعالیت‌های به گفته وی ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه مقابله کرد بلکه چنین اقدامی نیازمند ابزارهای ویژه و توانایی‌های پیشگیرانه دریایی است.

ایران که در ماه های گذشته روابط توام با تنشی با عربستان و برخی دیگر از اعضای شورای همکاری خلیج فارس داشته است ، همواره مخالفت خود را با حضوبازیگران فرا منطقه ای از جمله آمریکا در نظام امنیتی منطقه خلیج فارس اعلام کرده است