عباس عراقچی: ایران درباره چهل تن آب سنگین در حال مذاکره با یک کشور است

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران می گوید آمریکا متعهد به خرید آب سنگین ایران نشده و ایران درباره چهل تن دیگر آب سنگین در حال مذاکره با یک کشور است.

آقای عراقچی روز پنجشنبه در گفتگویی با شبکه یک تلویزیون جمهوری اسلامی در واکنش به تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا درباره ممنوعیت خرید آب‌سنگین گفت: «اینکه آمریکا از ایران آب سنگین نخرد، می تواند به افزایش ذخایر ایران منجر شود که این مسئله ای است که خود آنها طالب بودند که صورت نگیرد. و در حقیقت کنگره اقدامی خلاف منافع خود آمریکا صورت می دهد.» آقای عراقچی دراین‌باره افزود: « از نظر ما این مصوبه هیچ اهمیتی ندارد، ما به تولید آب سنگین ادامه می دهیم. مازاد بر نیاز خود را برای فروش عرضه می کنیم،‌اگر می خواهند بخرند، نمی خواهند هم نخرند.»

لایحه ای که روز گذشته مجلس نمایندگان به آن رای داد، باید به تصویب سنا برسد. سنای آمریکا دو هفته پیش به لایحه مشابهی رای منفی داده بود.

ایران در راستای توافق هسته‌ای که تیرماه سال گذشته به دست آمد، متعهد شده است که ذخیره آب سنگین که از تاسیسات اراک به دست می آید را کاهش دهد و مازاد آن را در بازار بین المللی بفروشد.