احمد شهید از ایران خواست اعدام ۱۲ زندانی را متوقف کند

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، از جمهوری اسلامی خواسته است فورا اجرای حکم اعدام ۱۲ زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر را متوقف کند.

کمیسیریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه درگزارشی اعلام کرد که این زندانی‌ها قرار است بامداد روز شنبه اعدام شوند.هنوز معلوم نیست این زندانیان بامداد شنبه اعدام شده اند یا خیر.

به گزارش وب سایت سازمان ملل، احمد شهید در این گزارش گفته است، بسیار مایه تاسف است که حکومت ایران همچنان به اعدام افراد به جرایمی که براساس میثاق بین المللی «جرایم جدی» محسوب نمی شوند، ادامه می دهد. آقای شهید گفته است احکام اعدامبا استانداردهای بین‌المللی و حتی قوانین داخلی ایران نیز مطابقت ندارد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز در فروردین ماه از ایران خواسته بود تا زمان تصمیم گیری مجلس شوری اسلامی در خصوص قوانین مربوط به مجازات قاچاقچیان مواد مخدر، از اعدام محکومان خودداری کند.سازمان ملل می‌گوید، در سال ۲۰۱۵ در ایران دست کم ۹۶۶ نفر اعدام شدند.

جمهوری اسلامی ایران اعدام قاچاقچیان مواد مخدر را قانونی می داند و خواهان همکاری نهادهای بین المللی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.