رییس کل بانک مرکزی:محدودیت و قطع ارائه خدمات به اشخاص تنها باید بر مبنای قوانین ایران انجام شود

ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی روز دوشنبه در نامه ای به مدیران بانک‌ها و موسسات اعتباری دستور داد که محدودیت یا قطع ارائه خدمات به اشخاص و نهادها، تنها باید بر مبنای قوانین ایران انجام شود.

در این نامه که خبرگزاری ایرنا آن را منتشر کرده، آقای سیف تاکید کرده است که اعمال محدودیت یا قطع رابطه بانکی و مالی با افراد و نهادها در داخل ایران، نمی‌تواند بر مبنای تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا یا سایر کشورها باشد.

در روزهای اخیر، اعتراضات به تلاش ایران برای پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی FATF شدت گرفته و از جمله اقدامات در این زمینه خودتحریمی خوانده شده است. همچنین علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری‌اسلامی گفته است اجرای تعهدات بر مبنای چارچوب گروه ویژه اقدام مالی « به صلاح کشور نیست ».

گروه ویژه اقدام مالی در راستای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم فعالیت می‌کند. ایران در سال‌های اخیر در لیست سیاه این گروه بوده، و اخیرا این گروه اعلام کرد محدودیت‌های نظام پولی و مالی ایران از سوی این کارگروه به‌مدت ۱۲ ماه برای بررسی پیشرفت‌های ایران در عملیاتی کردن یک «برنامه اقدام» توافق‌شده بین ایران و این نهاد به حالت تعلیق در آمده است.