با بالا گرفتن تنش در روابط بغداد و آنکارا، سفرای ترکیه و عراق به وزارت خارجه دو کشور احضار شدند

آنکارا و بغداد دراعتراض به قطعنامه پارلمان عراق و اظهارات نخست وزیر ترکیه سفرای یکدیگر را به وزارت خارجه دو کشور احضار کردند.

پارلمان عراق روز سه شنبه با تصویب قطعنامه ای حضور نیروهای ارتش ترکیه در عراق را محکوم کرده و آنرا " نیروی اشغالگر" خواند. هفته گذشته پارلمان ترکیه مجوز حضور نیروهای ارتش آن کشور در شمال عراق را به مدت یکسال تمدید کرد.

بینالی ییلدریم ، نخست وزیر ترکیه روز سه شنبه برنامه دولت عراق برای بازپس گیری موصل را غیر شفاف خواند و گفت اگر پس از آزاد سازی موصل کنترل منطقه به شبه نظامیان شیعه داده شود این امر می‌تواند به تنش‌های مذهبی دامن بزند. دولت عراق این اظهارات آقای ییلدریم را تحریک آمیز خوانده و آنرا محکوم کرده است.

هفته گذشته جان دوریان، سخنگوی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق هم گفت سربازان ارتش ترکیه که در عراق هستند جزیی از نیروهای ائتلاف بشمار نمی‌‌آیند . به گفته این مقام آمریکایی دولت عراق باید در مورد دادن هرگونه نقشی به ارتش ترکیه در عملیات بازپس گیری موصل تصمیم بگیرد .

موصل دو سال پیش به تصرف گروه خلافت اسلامی در آمد و ارتش عراق در صدد است طی عملیات گسترده ای کنترل این شهر را در دست بگیرد.