پارلمان اروپا قطعنامه " نقشه راه عادی‌سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران پس از برجام" را تصویب کرد

پارلمان اروپا قطعنامه پیشنهادی « نقشه راه عادی سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران پس از برجام» را با ۴۵۶ رای مثبت و ۱۷۴ رای منفی تصویب کرد.در این قطعنامه با اشاره به دستاوردهای توافق هسته ای با جمهوری اسلامی بر گسترش روابط تجاری و سیاسی بین ایران و اتحادیه اروپا تاکید شده است.

از سرگیری گفتگوها با ایران در مورد مسائل حقوق بشری از جمله آزادی بیان ، پایان دادن به اجرای احکام اعدام برای نوجوانان و موارد مربوط به مواد مخدر واحترام به حقوق شهروندی از جمله مسائلی هستند که در این قطعنامه ذکر شده اند. تلاش برای کاهش تنش بین تهران و ریاض نیز یکی از نکات مطرح شده در قطعنامه پارلمان اروپاست.

جواد لاریجانی ، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی در نخستین واکنش به این قطعنامه اعلام کرد که ایران به هیچ وجه بیانیه پارلمان اروپا را قبول ندارد و آنرا نمی پذیرد.

بهرام قاسمی ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم در واکنش به این قطعنامه ، تلاش اتحادیه اروپا برای عادی‌سازی و توسعه روابط بلندمدت با جمهوری اسلامی را حاکی از اراده مثبت این نهاد خواند و گفت :«اشاره به برخی موارد که با واقعیات موجود جمهوری اسلامی ایران سازگاری ندارد و مبتنی بر دیدگاه‌های متفاوت فرهنگ اروپایی عنوان شده، نمی‌تواند کمک چندانی به توسعه روابط فی‌مابین کند. »