باراک اوباما در سخنرانی خداحافظی‌اش توافق اتمی با ایران را از دستاوردهای دولت خود خواند

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، دقایقی پیش، و در روزهای پایانی ریاست‌جمهوری ، سخنرانی خداحافظی‌اش را انجام داد. آقای اوباما در این سخنرانی در ایالت شیکاگو، از توافق اتمی با ایران به عنوان یکی از دستاوردهای ویژه دولت خود نام برد. وی تاکید کرد که این توافق بدون شلیک حتی یک گلوله به دست آمد.

چهل و چهارمین رئیس‌جمهوری آمریکا به برقراری روابط با کوبا و از پای درآوردن اسامه بن لادن، رهبر پیشین سازمان القاعده، به عنوان دیگر نمونه‌های دستاوردهای دولتش اشاره کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت دمکراسی‌خواهی در تاریخ آمریکا همیشه ادامه داشته و البته نبرد مردم ما در این راه گاهی دوگام به پیش بوده و یک گام به پس.

آقای اوباما همچنین با تاکید بر ویژگی مهاجرت پذیری تاریخی آمریکا گفت اقلیت‌ها و مهاجران باید به یاد داشته باشند که واقعیت‌های زندگی سفیدپوستان طبقه متوسط هم تفاوت چندانی با شرایط آنها ندارد.

به گفته تحلیلگران، بخش قابل توجهی از رای دهندگان به دونالد ترامپ سفیدپوستان ناراضی در طبقات فرودستی جامعه بوده‌اند.

باراک اوباما در ادامه تندروهای اسلامگرا و مستبدان را دو گروه خطرناک در مقابل بشریت توصیف کرد که «از تغییر می‌هراسند». او گفت داعش به دنبال کشتن افراد است اما یادمان باشد که نباید در جنگ با آن اصول قانون اساسی‌مان را فراموش کنیم، و در این صورت است که شکست نخواهیم خورد.

آقای اوباما بار دیگر شعار کارزار انتخاباتی هشت سال پیش خود را تکرار کرد و گفت همچنان باور دارد که «ما می‌توانیم». باراک اوباما نخستین رئیس‌جمهوری آفریقایی تبار آمریکا، روز یکم بهمن ماه ۱۳۹۵، بعد از دو دوره چهارساله کاخ سفید را به دونالد ترامپ تحویل خواهد داد.